۱۳۸۹ مرداد ۲۷, چهارشنبه

................درسی بزرگ..................


. قبل از ساعت هشت صبح،‌ دسته های کوچکی از نوجوانان و جوانان به راهنمایی و حمایت اوباشان، رانندگانی را که از شمیران عازم تهران بودند، متوقف می کردند و عکس محمد رضا شاه را روی شیشه جلوی اتومبیل می چسباند و راننده را مجبور به گفتن زنده باد شاه می کردند. حدود ساعت 9 صبح، گروه دیگری از مزدوران سازمان داده شده در میدان بهارستان به طرفداری از شاه شعار داده و به زد و برخورد با طرفداران مصدق پرداختند. مقارن ساعت 10 صبح، دارو دسته دیگری از چاقو کشان و اوباشان که تعداد آنها حدود چهارصد تن بود به سرکردگی طیب حاج رضایی و حسین رمضان یخی ، سبزه میدان و میدان ارک را اشغال کرده و با شعار زنده باد شاه به گروههای سی چهل نفری تقسیم شده و هر گروه به یکی از وزارتخانه ها، بانک ها و ادارات دولتی هجوم برده و اشغال می کردند. به نظر می رسد که بیشترین هزینه ی کودتای 28 مرداد صرف دستمزد چاقوکشان و اوباشان و هزینه تجهیز مردم بی خبر جنوب تهران، برای ایجاد تظاهرات به طرفداری از شاه گردیده است. هم زمان با آغاز عملیات از سوی سازمان شهری، قرار بود که سران عشایر در شهرهای عمده ی جنوبی به نمایش برخیزندو عده ای با تانک به طرف خانه مصدق رفتند وپس از چندی مقاومت نظامیان وفادارخانه مصدق تسخیر شد ورادیو اعلام کرد که دولت سقوط کرده ومصدق از نخست وزیری عزل وزاهدی نخست وزیر اعلام شد.




آنچه خواندید قسمتی از داستانی بلند از سقوط دولتی میهنی بود که برای سربلندی این سرزمین بپا خواسته بود وداستان سقوطش نقطه عطفی در تاریخ ایران است تا فراموشمان نشود واین حادثه دیگر تکرار نشود دولتی که با همکاری عده زیادی سقوط کرد از مذهبیها به رهبری کاشانی گرفته ، توده ایها، سلطنت طلبان ،بیگانگان ولشکر پیاده نظام عوام که تا نباشند اتفاقی نمی افتد وشاید اگر دولت سقوط نمیکرد امروز وضع چنین نبود ومسیر تاریخ به اینجا نمیرسید شاید بهترین صفت برای مصدق مرد تنها بود کسی که در وطنش بخاطرسربلندی وطنش مبارزه کرد اما در بین مردمش تنهابود تا لحظه مرگ که در احمد اباد تنها از این دنیا رفت تا شاید بعد از مرگش عده ای به رفتنش افسوس بخورند کسی که تا زنده بود عده ای میگفتند او طرفدار شوروی وتوده ایست وتا از دنیا رفت میگفتند او انگلیسی بود ،بعدها سندی منتشر شد که نشان میداد دولت انگلستان به عده ای پول میداد تا در روزنامه ها بنویسند مصدق طرفدار انگلستان است تا با این کار او رانزد مردم فردی طرفدار انگلیس تلقی کنند مصدق تنها بود وتنها رفت شاید مانند امیرکبیر ،فراهانی،ودیگر آزادیخواهان این سرزمین.داستان مصدق یاد داستانی باستانی انداختم که فردی که خاندانش پادشاه نبودند ادعای پادشاهی کرد وپادشاه شد اما مردم او را در خیابانها کشیدند ومیگفتند خون شاهی در رگش نیست .






کودتای 28 مرداد از این نظر مهم است چون دولتی ملی سقوط کرد ونیروهای کودتا هم از طیفهای گسترده ای بودند علمایی که بعلت مخالفت با مصدق تن به این کودتا دادند وایت الله بهبهانی با موافقت کاشانی تظاهرات اون روز را به راه انداخت ونیروهای مذهبی هم همراهی کردندونیز اوباشی که به پیشوایی شعبان بی مخ وطیب حاج رضایی شرکت داشتند وعوامی که دیروز یا مرگ یا مصدق را سر میداند ودر روز28 مرداد مرگ بر مصدق سر دادند ومثل همیشه تغییر جهت دادند تا به ما بیاموزند تا آگاهی اقشار جامعه صورت نگیرد کودتای 28 مرداد همیشه محتمل است ونظامیانی که حاضر شدند دوباره دیکتاتوری به مسند قدرت برگردد وشاید خود مصدق که خیلی پاک وصادق بود چون از رخ دادن کودتا مطلع بود ولی نمیخواست به زور متوسل شود ووقتی بعد از کودتای نافرجام 25 مرداد طرفدارانش تظاهرات کردند انها را به آرامش وتمام کردنش ترغیب کرد ونمیدانست که حزب باد هر آن تغییر جهت میدهند وشاید هم میخواست سیاستمداری صادق باشد کودتای28 مرداد باعث شد که مسیر تاریخ ایران عوض شود دیکتاتوری بشکلی بدتر برگردد وشاید افراطی گری ومبارزه مسلحانه ای که بعدها برای براندازی صورت گرفت نتیجه اش شد وباید یادمان نرود غربی که امروز ازدموکراسی سخن میگوید دیروز دولت مردمی را ساقط کرد وبجایش دیکتاتوری را حمایت کرد والبته ان زمان منافعش ایجاب میکرد وامروز هممنافعش در طرفداری از دموکراسی ایجاب میکند واگر بزرگترین دلیل ان کودتا از نظر من رشد نکردن مردم وعدم بینش سیاسی درست ونداشتن اگاهی کافی بود آگاهی که هنوزم بدست نیامده شاید دیروز به علت نبود امکانات توجیح شدنی بود اما امروز دیگر تکرار کردن آن حادثه ها توجیهی ندارد وباید آگاه شد ودوست ودشمن این سرزمین را شناخت تا دیگر کودتا به هر شکلش دوباره رخ ندهد کودتایی که البته سال قبل به شکل دیکری رخ داد با خریدن رای ، فریب مردم واستفاده کردن از عدم رشد عوام وفریب مذهبی که رخ داد اما این بار شکلش فرق داشت ولی دلیلش یکی بود عدم آگاهی مردم البته نه همه، از مسائل
قسمتی از آخرین گفته های دکتر فاطمی کسی که پیشنهاد ملی شدن نفت راداد، قبل از مرگ:
"من از مرگ ابايي ندارم. آن هم، چنين مرگ پرافتخاري. من مي ميرم که نسل جوان ايران از مرگ من عبرتي گرفته و با خون خود از وطنش دفاع کرده و نگذارند جاسوسان اجنبي به اين کشور حکومت کنند."


در بامداد 19 آبان سال 1333 بدن نيمه جان دکتر فاطمي را که به شدت زخمي و تب آلود بود کشان کشان به پاي جوخه اعدام مي برند و با شليک 8 گلوله توسط چهار سرباز در لشکر 2 زرهي تيرباران مي کنند تا دفتر زندگي «دکتر سيد حسين فاطمي» براي هميشه بسته شود

.................خوشحال میشم هر یک از دوستان پیامدهای این کودتا را به نظر خودشان بنویسند تا این نوشته کامل شود...................

۱۰۲ نظر:

omid گفت...

مطلب مفید و جالبی نوشتید ؟ این جامعه غرب که جملگی امروز از طرفداران دموکراسی است در گذشته دولت مردمی را ساقط کرد. البته این حوادث دیگر به تاریخ پیوسته و تنها کاری که می شود کرد اینه که از گذشته عبرت بگیریم و اگاهانه اگاه باشیم

اشکان گفت...

بعضي وقتها احساس ميکنم ظاهرا مردم قهرمانان راه ازادي کشورشونو از ياد بردند
اميدوارم که من اشتباه کنم
واميد به روزي که خون اين شهيدان به ثمر برسه

الهام گفت...

توی تمام تحولات تاریخ معاصر ایران دو چیز کاملا مشهوده :

اول . دخالت بیگانه علی الخصوص انگلیس

دوم . جهالت مردم که منجر به سوء استفاده دشمنان خودشان شد !

حالا اگر دومی حذف بشه توان اجرایی بیگانه هم خیلی کم می شه . اگر ریشه های اجتماعی وجود نداشته باشه از دست بیگانه هم هیچ کاری ساخته نیست ، ولی حیف که ما عادت کردیم که ریشه های اجتماعی مسائل رو نادیده بگیریم و همه چیز رو به گردن بیگانه بندازیم که مسلما بی تقصیر هم نیست .

صمد گفت...

سلام
به هر حال كودتاي28 مرداد موجب خيزش مردم شد در برابر استبداد و ديكتاتور وقت. اما آنچه مشخص است اشتباهاتي نيز در جبهمه ملي آن روز رخ داده بود. اگر چه بسياري نيز بدان پرداخته اند اما جاي براي پردازش زياد هم هست. ما هم در چنان دوره اي داريم به سر مي بريم البته تفاوتي كه داريم همان آگاهيمان نسبت به آنچه در اطرافمان مي گذرد.
آمريكا هم در آن شرايط به دليل نفوذ هر چه بيشتر روسيه ترس برش داشته بود و اينگونه شد كه نمي خواست حزب توده بيش از اين در مسائل جاري مملكت دخالت داشته باشد. در آن زمان هنوز آمريكا هماند انگلستان نبود بلكه جنگ تمام عيارش از همان زمانها با روسيه سر همين مسائل به وجود آمد.
و اين دليل بيش از همه مي تواند درست باشد

سید حامد گفت...

مظلومیت مصدق بین مردمی که بخاطرشون حاضر بود از جونش بگذره ادمو یاد این جمله خیلی قشنگ میندازه
"منتظران مهدی(عج) به هوش باشند
حسین(ع) را منتظرانش کشتند"

سید حامد گفت...

مظلومیت مصدق بین مردمی که بخاطرشون حاضر بود از جونش بگذره ادمو یاد این جمله خیلی قشنگ میندازه
"منتظران مهدی(عج) به هوش باشند
حسین(ع) را منتظرانش کشتند"

شب نامه گفت...

ياد و خاطرش گرامي باد ...

رضا رئیسی گفت...

سلام. آزادی و آزادگی در تار و پود این مردم سالهاست که حسرتی دارد با شکایت ،اما نمی توان همیشه این حق را و عشق را و نعمت خدای را از آنان گرفت . ما فرزندان این مردانیم و پرنده مردنی نیست . یا حق

امیر اشکان گفت...

با سلام
دوست خوبم
تاریخ هرگز نام بزرگان ومیهن پرستانی همچون دکتر مصدق را از یاد نخواهد برد

سينا برادران گفت...

با درود فراوان
از پيرمردي كه آن دوران را به چشم ديده بود شنيدم كه مي كفت روز 28 مرداد همگان در ميدان رضاشاه (انقلاب كنوني) در اصفهان ايستاده بودند و به راديو گوش مي كردند . مي گفت انگار محشر بود. اما با اعلام سقوط مصدق همه جمعيت پراكنده شدند و هرچه فعالان سياسي كردند كه مقاومتي صورت بگيرد نشد كه نشد. نبود يك جامعه مدني قوي و عمل توده وار جامعه در كنار نخبه كشي و ايجاد ناكارآمدي و تقديرگرايي از جمله عوامل شكست جنبشهاي اخير در ايران بوده است.

ناشناس گفت...

سلام
زادی ماست رشگ شیرین همه
بیدادگریست رنج دیرین همه
زنجیروشکنجه نیست درمان روان
خودکامه تراست بانگ نفرین همه
ابر آ مدو خیام به گلزار گریست
یاد تو بباریدو فلک زار گریست
ما مست و زمین سبزوخوشایادتوسبز
برخاست بهشت بی تو بیزار گریست
دلسوختگان جگر به غم فرسایند
پلهای گذر سوی نکو فردایند
پاداش تلاش عاشقان دوریهاست
مردان فراترازکنون تنهایند
یاران چه بلا بر سر خود آ وردیم؟
ازآ نچه در آ ستین جان پروردیم
چندین دهه را به کوی باور خفتیم
زالوی زمانه ا ژدهایش کردیم
هرچند کزاندوه شما فرسودم
کاهی به گل وگمشده دراندودم
همراه نه چپ بودم وهموند نه راست
جا مانده دم ازآه نیاکان بودم
تبدیل دلا کیش به افسار کنند
احساس تو بازیچه ی بازار کنند
از پلک خرد پرده براندازوببین
بازیست که با عقل تو بسیار کنند
به امید آزادی

بارون خانوم گفت...

چند دقیقه پیش،خبر بازگشت محمد نوری زاد به اوین را خواندم و بعد این پست شما رو،خسته شده ام از این تکرار تاریخ.نکند همان بلایی که بر سر فاطمی آمد بر سر او یا بسیاری دیگر از حق گویان این دوران بیاید.نکند مردم باز هم زندگیشان را کنند و نفهمند چه کسانی را ساده برای آزادی و آگاهیشان از دست داده اند...
می ترسم...

امیر گفت...

قرار بود کودتایی شبیه 28 مرداد، اما اینبار به رنگ سبز و به شکل کودتاهای مخملی معروف جین شارپ در ایران سال 1388 اتفاق بیفتد. دشمنان این ملت برای این کودتا، همه ی جوانب را در نظر گرفته بودند جز بیداری ملت انقلابی ایران و حرکت آنها در مسیر مستقیم ولایت فقیه.
کودتای سبز، در همان سطل آشغالهای شهرداری سوخت و به زباله دان تاریخ ایران پیوست.

(کوی خرابات) گفت...

تحمل تبديل يك پيروزي بزرگ و ارزشمند به يك شكست سنگين و خفت‌بار، بي‌شك براي مردمي كه خود را آماده استنشاق هوايي تازه كرده بودند، بسيار سخت و جانگداز بود و لذا جاي آن دارد كه تأملي جدي بر روي دلايل و عوامل اين تبديل و تبدل صورت گيرد

(کوی خرابات) گفت...

تحمل تبديل يك پيروزي بزرگ و ارزشمند به يك شكست سنگين و خفت‌بار، بي‌شك براي مردمي كه خود را آماده استنشاق هوايي تازه كرده بودند، بسيار سخت و جانگداز بود و لذا جاي آن دارد كه تأملي جدي بر روي دلايل و عوامل اين تبديل و تبدل صورت گيرد

مریم مالک گفت...

سلام. ممنون از اینکه وبلاگ من رو لینک کردین اما شرمنده من فعلا هیچ کدوم از دوستانم رو لینک نکردم و فعلا هم قصد ندارم. شاید به دلیل فیلتر شدن وبلاگ قبلی ام باشه و وقتی اون فیلتر شد خیلی دلم به حال خودمون سوخت که حتی نمیتونیم حرفهامون رو در این دنیای مجازی هم بزنیم. امیدوارم جسارت نباشه. در مورد مطلبتون:
من با شنیدن ملی شدن نفت به یاد مرحوم دکتر مصدق میافتم که مرد بینظیری بود. مصدق تنها اشتباهی که در اواخر کرد این بود که به خاطر اینکه خونی از مردم ریخته نشه کوتاه اومد و اجازه نداد که مردم به خیابون بیان و از حق خودشون دفاع کنن. در مورد مشروطه، مصدق و دکتر فاطمی و امثال آن مطالب زیادی هم منتشر شده و به نظرم من برای ما لازمه که تاریخ کشور خودمون رو بهتر بشناسیم حالا مهم نیست که تو رشته ای داریم درس میخونیم و یا اینکه به تاریخ علاقه ای نداشته باشیم اما برای موفقیت در هر عرصه و رشته به نظرم دونستن کامل تاریخ خودمون خیلی ضروری هست. برای شروع هم اگر کسی خواست من کتاب "ایران بین دو انقلاب "آبراهامیان رو معرفی میکنم. کتابهای کاتوزیان هم مفیده.

قائم مقام گفت...

با سلام، درود تحیت و قبولی طاعات

1- همه ی امور ِ ما عین سیاست ماست!!(شجریان احمدی نژاد افتخاری صداوسیما خاتمی حکومت مراجع عظام تقلید خواص بی بصیرت قرائت های مختلف از دین در یک تحلیل ساده!)

2- دیگه دیگه نمی خوام ببینمت !( در وصف دیدار آسید حسن خمینی با احمدی نژاد)

در وبلاگ بخوانید!

درنا گفت...

کودتا ی 28 مرداد خیلی چیز ها رو به مردم ایران آموخت درست ماندد کودتا ی سال 88

مریم مالک گفت...

مطلب جدیدی نوشتم. ممنون میشم اگه بخونید و نظر بدین

داس سبز گفت...

ممنون از حضورت
بعد از مدتی کم کاری دوباره برگشتم
راستی با افتخار مجددا لینکت کردم

شيرين گفت...

درود بر مجيد عزيز كه هميشه به مطالب و با انتشار رويدادهاي تاريخي و ازاديخواهانه مردمان اين سرزمين اريايي آگاهي را به معناي واقعي و در جهت سوق به آزادي سبز به سمع و نظر دوستان و هموطنانش ميرساند من به نوبه ي خود و از طرف همه از شما سپاسگزارم

مطلبي كه در مورد كودتاي 28 مرداد مثل ساير حركتهاي خودجوش و مردمي و ازاديخواهانه مردمان ايرانمان نوشتيد بيانگر شجاعت و دليري ايرانيان درجهت كسب حقوق مدني و انجه نوع بشر مستحق داشتن ان است ميباشد رويدادهايي كه گذشت زمان و وقايع جديد مهر تاييدي برانچه به جور بر هموطنانمام افتاده ميباشد

باميد كودتاي نهايي در جهت رسيدن به آزادي و رهايي سبز

درپناه حق پاينده و برقرار باشيد

روزبه گفت...

درود بر شما دوست گرامی ، نخست بنده نیز مانند هر انسان میهن دوست دیگری کودتای آمریکایی - انگلیسی (بحث تئوری توطئه نیست اما از نقش انگلستان نمی توان گذشت که در حقیقت بانی این کودتا بود و اجرایش بعدها اسناد نشان به دست سیا بوده است ، ضمن اینکه تا همین دهه ی نود هم آمریکا از دیکتاتورها دفاع می کرد ) محکوم می کنم اما یه نکته ایی رو یاد آورم می شوم کوتاه و میگذرم ، در باب سه روز سکوت مصدق و خود کودتا یا قیام به قول عده ایی دیگر ، کتابها نوشته شد و ... نیازی به شرح بیشتری نیست آنچه از عواقب کودتا امروز نصیب ماست ، منجمد شدن دوستان ما در جبهه ی ملی در تاریخ 28 مرداد هستش ، که متاسفانه اینجا ، مایه تفرقه ی بسیاری از هموطنان شده است ... باید از این روز به نظر من درس اتحاد ملی گرفت که اگر چنین بود و ملت یکسره متحد بودند عده ایی اوباش نمی توانستند یک حکومت ملی را سرنگون کنند . لزوم وحدت مهمترین پیامدی که این کودتا به دست داد ولی متاسفانه برخی با انجمادهای تاریخی در این تاریخ یا 22 بهمن 1357 ... متاسفانه پیامی که هر دو واقعه داشتند در یکی وحدت مردم پیروزی انقلاب و در دیگری ندانم کاری توده ها و بی تفاوتی و عدم انسجام آن موجب ... . امیدو به اینکه دولت ملی در این بوم و برزن به روی کار آید یا دکتر فاطمی ، مصدق گرامی باد .

بارانی گفت...

برادر جان...
خیلی وقتست که دل مرا را جهل ازرده...جهلی که یا با ژست روشنفکری به خانه می آید و گاهی با ژست دین داری..اما در هر صورت این عدم هوشیاری ما و ندانستن نیازهای حقیقی ما هست که ما را از تفکر سالم بازمیدارد و موجب میشود تا اوباش در راس امور قرار گیرند و عنان امور وقتی در دست اینان باشد باید به حال مردم گریست... چه وقتی که رهبر اندیشمند باشد به نتیجه رسیدن در هاله ای از ابهام است چه رسد به اینکه رهبر اوباش و کم عقل هم باشد...
باید درس و عبرت بگیریم...
بارانی باشید

tania گفت...

salam
linketon eslah shod doste aziz...v

فرشته گفت...

درود
این کودتا خیلی ضربه به ایرانمون زد
می تونیم برا تاریخی که در آن حضوری نداشتیم تاسف بخوریم
ولی اینکه در ایران همیشه دستهای از هر نوعی چه دینی و چه غیر آن بوده که نمی گذاشته متخصصین و دلسوزان برا ایران تلاش کنند بوده
ولی در این چند ماه گذشته
ما خودمون در گیر تقلبی بزرگ بودیم
و دیدیم بازم ارزال اوباش دولیتی چه بلایی سر مردم اوردند
متاسفم برا ایرانمون

رومینا صدری گفت...

سلام دوست عزیز
با افتخار لینک شدید .
ممنونم
سبز باشید و سبز اندیش !

کاوه آهنگر گفت...

درود بر شما
کاش مردم ما بیشتر تاریخ مملکتشونو بخونن.
که بودیم آنزمان اکنون کیستیم
بدانید پیش از اینها چون زیستیم
زنده باد آزادی / پاینده ایران

ويكي گفت...

اوف...!
واسه تو هم كامنت گذاشتن شده از روي صراط رد شدن.
درباره مطلب چيز جالب كه به چشمم مياد اينه كه مردم ايران چقدر در عرض يك نسل و در اثر يك انتخابات دارن عوض ميشن.اينطور كه تا انقلاب شد همه چي رو ول كردن اينقدر گفتن امام زمان كه به اينجا كشيد كار ما اما حالا جوونا كه ديدن امام زمان چيزي توش نيست دنبال اين هستن كه هركدوم امام زمان خودشون باشن.با مطلع شدن از تاريخ مملكتشون و عبرت گرفتن و اينا خودشون ميخوان عدل و دادي كه معلوم نيس كي بخواد امام زمان بياره رو برقرار كنن.جالبه تاريخ مشروطه و مطالعه‌ي اون اين روزها خيلي جذاب شده و نشون ميده ديگه جوونا فهميدن كه هركس بايد به اندازه‌ي يك نفر منجي باشه


در كامنتهاتم امير نامي رو ديدم كه...
خداييش ميخام خفه‌اش كنم با تمام دموكرات بازيم كنترلمو از دست ميدم وقتي اينا رو ميبينم.اه.بگو خفه شو برو در همون ولايتتو بگير تويي كه اينقدر كوري

ققنوس گفت...

سلام
تشکر از مطلب شما، واقعا مطلب جالب و درستی بود، حقیقتا بسیاری از دردهای مزمن جامعه مون رو در بین نوشته ات به شکل ملموسی بیان کرده بودی، البته من باید یه کم بیشتر تحقیق کنم ببینم که طیب حاج رضایی و آیت الله بهبهانی هم نقشی در کودتا داشته اند یا نه؟
نظر دادن برای شما چقدر سخته؟ کلا وبلاگت دیر لود میشه، ولی خیلی جالب و خوبه وبلاگت و بعضی امکانات منحصر به فردی داره! یه بار کامنت گذاشتم و در اون مفصل جواب مهملات آقای امیر را داده بودم که به دستت نرسید، بعدا یه بار که حوصله داشتم ذیل یکی دیگر از نظراتش جوابشو میدم

خاکستر گفت...

سلام دوست عزیز
مطلب خوبی بود...از تلاش شما ممنونم...
به امید ازادی سبز...

نگین گفت...

میدونی از چی نوشتهاتون خوشم میاد ؟ اینکه گول نخوردی و همه بدی های حکومت و پای اسلام و دین مردم نذاشتی و اینکه می دونی و فهمیدی اینا به اسمه دین همه کار می کنن و اینو دوست دارم
در کل مطلب جالب و آموزنده ای بود و خوشم اومد .
راستی بابات نظرتون تویه آپ دنیای مجازیم ممنونم
واقعا نیم دونی نظراته شما و بقیه دوستام چه کمک بزرگی در حقه من بود و من بازم تشکر می کنم

غزل گفت...

سلام دوست عزیز گاهی اوقات با خودم فکر میکنم مردم ما لیاقت داشتن افرادی مثل مصدق امیر کبیر و.... و کلا هر کسی که واقعا دلسوز ایران باشه رو ندارن . چراشو نمیدونم. چرا هرکی که واقعا آدم درستی بوده یه جوری سر به نیست شده . یه جوری علیهش کودتا شده . ممکنه دلیلش نبود آگاهی بین مردم باشه . تاوان نداشتن آگاهی رو بدجوری داریم پرداخت میکنیم .

ناصر گفت...

سلام
باتوجه به بازدید خوبی که وبلاگت داره آیا فکر نمی کنید که می شه از وبلاگتون درآمدی هم داشت
پیشنهاد می کنم عضو این گروه بشید

http://link24.ir/RegSubReseller.aspx?s=13452

موفق باشید

مهتاب گفت...

چه خوب بود ...
چقدر دیدن این عکس دردناک بود ...
یاد همایش های موج افتادم !
وقتی فکر می کردیم ما , نسل پر شوری هستیم که از تاریخ درس گرفتیم و نمی ذاریم تکرار شه ...
...

نسرین گفت...

سلام دوست خوبم........ممنون که سر زدی خوش حال شدم....

از لینک ممنون شما لطف داری.وبلاگ من که به پای وبلاگ شما نمیرسه....منمشما رو لینک کردم....

منتظر حضور گرمت هستم........

فعلا بدرود.......

نگین گفت...

سلام اینجا نظر خصوصی نداره ؟
راستش به دلیلی رو نوشتههای قبلیم رمز گذشاتم
رو آخری ولی نذاشتم
اومدم رمزو بدم (واسه همه اراسلام یکیه )دیدم اینجا خصوصی نداره
اگه دوس تداشتی رمزو بگم بگو یه جوری یواشکی بهت بدمش

شمع گفت...

سپاس!

هومن گفت...

درود بر شما دوست عزیز
با افتخار شما را لینک کردم.
بدرود
جاوید باد ایران
زنده باد آزادی
نابود باد استبداد(از هر نوع)

كوروش آريامن گفت...

سلام دوست عزيز
مطلب جالبي بود خيلي خوشم اومد ، من با نظراتت موافقم
شما را با افتخار لينك كردم.

كوروش آريامن گفت...

تا زمانی که دین ما با سیاستمان مخلوط باشه وضع کشور از این بهتر نمیشه. حکومت فکر می کنه با جمهوری اسلامی یا همان مردم سالاری دینی باعث ارتقای کشور و همچنین دین مردم میشه و مردم دیندار تر میشن . اما اگر کارنامه 31 ساله جمهوری اسلامی را مرور کنیم همه چیز را متوجه می شویم...
به روزم.

پرستوی مهاجر گفت...

سلام.
خوب نوشتی.
من آپم و منتظر حضور سبز شما.

arpak گفت...

با سلام خدمت شما دوست عزیز.ازاینکه به ما سر زدی ممنون. بنده شما لینک کردم در صورت تمایل شما هم ما را لینک کنید با تشکر

ناشناس گفت...

درود بر شما خوشحال میشم از تبادل لینک اگر مایل بودید به اسم کویر لینک کنید

دانکی شوت گفت...

مصدق یک وکیل بی نظیربود
و یک مرد بزرگ
اگر یک نفر در کار خودش بی نظیر باشد مردی بزرگی خواهد شد

نیما گفت...

سلام و درود من به شما

دوست من شما در وبلاگ من با نام sobhemahtab.blogfa.com پیامی گذاشتید و خواستید شما رو یاری بدم در کار نگارش وبلاگ .
باعث افتخار منه که بتونم باهاتون همکاری داشته باشم ... وبلاگ من بیشتر تاریخی و گاهی بحث های اجتماعی هست که بیشتر گریبان گیر ماست .
من با افتخار شما رو لینک میکنم و در روز های آینده با هم همکاری تنگا تنگی خواهیم داشت دوست خوبم . من نیما هستم 24 ساله ...

Unknown گفت...

دوست گرامی تمام مطلب را خواندفقط یک اشکال درآن دیدم و آن اینست که نوشته بودید مصدق در خانه خود در احمد آباد به آرامی مرد باید بگویم که ایشان به بیمارستان نجمیه و پیش پسرش که رئیس بیمارستان بود ند منتقل شده بودند و در بیمارستان وفات کردند
درضمن من یک لینک اینجا میگذارم که خودم آنرا خوانده ام به نام:
آسیب شناسی یک شکست از:
دکتر علی میرفطروس تاریخ نویس معاصر دلم میخواهد آنرا دانلود کنید و بخوانید در مورد شکست دکتر مصدق در 28 مرداد بطور کامل عیار نوشته شده
این هم لینک آن:
http://www.4shared.com/document/53qnbjfl/_2__mosadegh_-_aseebshenaseye_.html
زیاد طولانی هم نیست
بدرود - پاینده ایران
نوشین پارسی

ابوذر اکبری گفت...

هستم اگر می روم گر نروم نیستم

شاعر بی آرزو من مگسم چیستم



دریـا هر روز سر جاشه

من و تو قبلیا نیستیم

دریـا که موج پا به پاشه

من و تو چرا بایستیم

من و تو مـا شده بودیم

خیلی حرفا گفتنی بود

چرا حسرت و جدائی

عشقِ مـا که موندنی بود

خیلی شعرا خوندنی بود

دستامون سرودنی بود

اما گوش کن تو همونی

همه فکرا شدنی بود

دلامون تشنه ی چیدن

از همه بدی بریدن

تنمون ساحلِ گرمی

رنگِ آفتابو چشیدن ٢




تو میگی که یک خیاله

حرفِ فرصتِ دوباره

من میگم این جوریام نیست

حالا موقعِ شکاره

دلمو صیدِ خودت کن

وقتی مَد داره و شرجی

تور و قایقم نمی خواد

چنگِ تو نداره خرجی

دریـا هر روز سر جاشه

من و تو ماهیِ عیدیم

آره تُنگمون کوچیکه

وقتی دریـا رو چشیدیم

من و تو مـا میشیم آخر

اگه دستامو بگیری

شک نکن یه عشقِ پاکه

نگو بازم یه اسیری

خـدائیش بی من می میری . . .

ابوذر اکبری گفت...

هستم اگر می روم گر نروم نیستم

شاعر بی آرزو من مگسم چیستم



دریـا هر روز سر جاشه

من و تو قبلیا نیستیم

دریـا که موج پا به پاشه

من و تو چرا بایستیم

من و تو مـا شده بودیم

خیلی حرفا گفتنی بود

چرا حسرت و جدائی

عشقِ مـا که موندنی بود

خیلی شعرا خوندنی بود

دستامون سرودنی بود

اما گوش کن تو همونی

همه فکرا شدنی بود

دلامون تشنه ی چیدن

از همه بدی بریدن

تنمون ساحلِ گرمی

رنگِ آفتابو چشیدن ٢




تو میگی که یک خیاله

حرفِ فرصتِ دوباره

من میگم این جوریام نیست

حالا موقعِ شکاره

دلمو صیدِ خودت کن

وقتی مَد داره و شرجی

تور و قایقم نمی خواد

چنگِ تو نداره خرجی

دریـا هر روز سر جاشه

من و تو ماهیِ عیدیم

آره تُنگمون کوچیکه

وقتی دریـا رو چشیدیم

من و تو مـا میشیم آخر

اگه دستامو بگیری

شک نکن یه عشقِ پاکه

نگو بازم یه اسیری

خـدائیش بی من می میری . . .

aboozar گفت...

سلام از توجه ولطف همیشگی شما بسیار ممنونم شاد و بهروز و سرفراز

مرتضی گفت...

درود بر شما دوست خوبم
نخست بسیار سپاس گزارم از تشریف فرماییتان به اندیشه نسل امروز.
دیگر فاتحان تاریخ نگاری ندارند را با شما نمیتوانم موافق باشم.حتما رسانه حکومت اسلامی ایران را به تماشا می نشینید بحثهای درمورد کودتای 28مرداد و عصر گفتگوی شبکه 4 اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که این رسانه یک سویه مردم را کانالیزه میکند و انچه را میخواهد به خورد ادمهایش میدهد
و دوست خوبم من و شما که مدعی اگاهی هستیم چه توانسته ایم انجام دهیم!!!
وحتما باز هم به خاطر دارید سالمرگ پدر طالقانی چگونه این رسانه افکار عمومی را به بازی گرفت و چنان نشان داد که پدر حامی ولایت مطلقه بود که البته نبودندو...
و در اخر از اشنایی تان بسیار خوشحال شدم و خرسند خواهم شد من بعد اندیشه نسل امروز را مکان امن نظرات خود بدانید موفق باشید
در مورد پیشنهادتان با شما موافق و همنظرم..
اندیشه نسل امروز

علیرضا گفت...

سلام دوست عزیز
راستش وقتی آمدم تو وبلاگتون با شنیدن این آهنگ اشک در چشمانم جمع شد و وقتی این متن را مطالعه کردم اشک هایم فزونی یافت که واقعا چرا ایران آباد نمیشود؟
کشوری که بزرگترین تمدن را دارد اما هیچ وقت بزرگترین حاکم را نداشته.
هر صد سال یکبار ایران با بی تدبیری حاکمان و قدرت طلبی آنان ویران می شود و دوباره ساخته می شود.
پس این چرخه ی ویرانی و جنگ کی باز می ایستد؟کدام روز مردم ایران می توانند از همه ی جهات به کشورشان افتخار کنند؟
شنیدم همین آیت الله خمینی به دکتر مصدق تهمت نا مسلمانی زد.چرا؟
چون در جمعی بودند که هم آقای خمینی حضور داشته و هم مصدق.
گویا وقت نماز ظهر رسیده و مصدق از یکی از افراد جمع پرسیده:
نماز ظهر چند رکعتی بود؟
خمینی هم این حرف مصدق را شنیده و بااستناد به همین حرف او را نامسلمان خطاب کرده!

dariush گفت...

با بهترین درود ها
البته این که همیشه ما تنها و تنها امریکا را گناه کار در کودتا بدانیم اشتباه است نه در ایرانم در بیشتر کودتا ها انگیزه های داخلی نارضایی ها بوده تا توانسته بستر کودتا را اماده کند نخست باید بدانیم که این کودتا برای پاک کردن حزب توده ضورت گرقت و در پایه نام عملیات ajax tuodeh party بود این ajax نام یک پودر و مایع پاک کننده است . پدرم که انزمان در کارهای سیاسی نقشی داشت در حمع بندی کودتای 28 امرداد گفت : اشتباهات حزب های سیاسی قدرت گیری حزب توده تکیه مصدق بر حزب توده در مدت زمانی اشوب های حزب های سیاسی برای بدست گیری فدرت و نقوذ شوروی سوسیالیستی انگیزه پیش زمینه های کودتا شد مردخم خسته شده بودند هر روز درگیری نیمی از روز عکس مصدق نیم دیگر عکس شاه اوباش از هر دو سو به مغازه های مردم میریختند و عکس این و یا ان را داشتی پاره میکردند و کتک میزدند .این که شعبان حعفری که تا 12 روز کودتا در زندان بود را عامل کودتا بداینم توهین به شعور و مردم ایران است شما نگاه کنید حند نقر در این کودتا کشته شدند منظورم اعدام های که بیشتر توده ای بودند نیست درگیری خیابانی بر ضد کودتا ! مقاومتی نبود مردم خسته شده بودند . در میان خود وزیران هم اختلاف بود شما نگاه کنید مصدق حامی سلطنت بود و فاطمی خواهان اعدام شاه . بهر حال پس زمینه های سیاسی و خطر به فدرت رسیدن حزب توده اران را به اردوگاه و صحنه نبرد سوسیالیست و کاپیتالیسم کرد که در اخر ما ایرانیان را رو به سیاهی برد

درنا گفت...

رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با مسئولان حکومتی در ۲۷ مردادبر اهمیت وحدت و همدلی تاکید کرده و افزوده است:باید کسانی را که جزو نظام بوده اند به راه برگرداند.
دیدگاه شما درباره ی این سخنان آقای خامنه ای چیست؟آیا نظام پرچم سفید بلند کرده است؟

مسعود گفت...

درود هم میهن
تاریخ رو زمانی که میخونیم باید تعصب و حب و بغض رو بذاریم کنار. نه پدرانمون این رو یاد گرفتن و نه هنوز نسل پس از انقلاب یاد گرفته. شخصیت های تاریخی رو به ویژه در تاریخ معاصر هیچگاه نباید یک بعدی و سیاه و سفید دید.
درباره شعبان جعفری ذکر این نکته ضروری است که او از مریدان آخوند ابوالقاسم کاشانی بود و نکته جالب اینه که مصدق در دولت نخستش فرمان استخدام این آدم در شهربانی رو میده. اگه آدم بدی بوده پس چطور اون موقع خوب بوده؟
طیب حاج رضایی هم همون کسی است که تو 15 خرداد 10 سال بعد جبهه ملی و اطرافیان مصدق در شلوغی های 15 خرداد باهاش همراهی میکنن.
تمام اون بودجه ای که میگن آمریکا برای پایین کشیدن مصدق در مدارک هست که گذاشته از 60 هزار دلار تجاوز نمی کنه. با این بودجه میشه دولت کشید پایین؟ جالب اینه که دو شب پیش از 28 مرداد مصدق درخواست وام چندین میلیون دلاری میکنه از آمریکا.
چرا مردمی که به گفته خود دکتر مصدق و اطرافیانش در 30 تیر میریزن به خیابون برای حمایت از مصدق و حتی از فرمان تیر قوام هم نمی ترسن تو 28 مرداد ازشون خبری نیست؟ پس در اون یک سال اتفاقی افتاده که مردم (به جز دانشجویان) دیگه حمایت نکردن.
جالب تر این میشه که در کابینه نخست مصدق فضل الله زاهدی یکی از وزرای مصدق بوده و بعدا یک اختلاف شخصی پیش میاد.
مشکلات اقتصادی بیداد میکرده با تحریم نفت ایران و مصدق مجبور به چاپ بدون مجوز اسکناس و حسین مکی متوجه میشه و مقدمات استیضاح مصدق رو فراهم میکنه ولی مصدق پیشدستی میکنه و در یک همه پرسی تاریخی که یک سری اوباش توده ای دم صندوقها بودن از پیش تعیین میکنه رای آری و نه تو کدام صندوق ریخته بشه. چه کسی جرات داشته به نفع مجلس رای بده با این شرایط؟ اینکه مجلس خیانتکار شده بوده باید پرسید چطور تا تصمیم به استیضاح مصدق میگیرن خیانتکار میشه؟
پر رنگ ترین نقش حزب توده در تاریخ ایران در دوران مصدق بوده. هر کاری میخواستن میکردن و اعتراض و جلوگیری هم از سوی مصدق صورت نمی گرفته. حتی در حمله به کاخ پادشاهی هم اعتراضی از سوی مصدق نبوده. از دو حال خارج نیست. یا مصدق موافق و همراه حزب توده بوده یا اینکه حزب توده براش ابزاری برای مذاکره با غرب بوده.
حسین فاطمی هم اگه به اون صورت کودکانه اعدام نمی شد و از اون محاکمه های احمقانه پس از 28 مرداد خبری نبود خیلی وضع فرق داشت. کافی است اظهارات و حرفهای فاطمی در طول مدت حضورش رو ببینیم و با بیانیه های حزب توده مقایسه کنید. نتایج جالبی بدست میاد.
خاطرات نزدیکان دکتر مصدق در آن روزها چیزهای جالبی به آدم میدن. از محمد علی موحد تا دکتر غلامحسین صدیقی و خلیل ملکی و حتی حسین مکی. نمیگم مهدی شمشیری یا محمد مجزا رو بخونی(حتی اگر از این افراد بدت بیاد یا با تمام نوشتشون مخالفت کنی بازهم خوندنشون کمک میکنه) دوست من ولی حداقل نزدیکان مصدق رو باید آدمی که درباره تاریخ میخواد آگاه باشه بخونه.

متاسفانه چون فرهنگ ما سراسر غم و روزه و مرثیه و مرگه ما بسته به چگونگی کنار رفتن از قدرت یا مرگ هر انسانی درباره او قضاوت می کنیم و این گرفتاری فرهنگی ماست.

پیروز باشی. پاینده ایران

Unknown گفت...

دوست گرامی این متن را هم بخوان

شعبان جعفری در استخدام دولت مصدق!!

در رویدادهای مربوط به 28 مرداد 1332 ، عموما" از شعبان جعفری (معروف به بی مخ) – بعنوان:
عامل اصلی بسیج ازاذل و اوباش برای سرنگونگی دولت مصدق یاد کرده اند ،
گذشته از توهین و تحقیقی که در این باور نسبت به دکتر مصدق وجود دارد پرسیدنی است:
در حالیکه تمام نیروهای نظامی و انتظامی – با صدها تانک و توپ و تفنگ – تحت اختیار و فرمان دکتر مصدق بودند واقعا" مشتی ازاذل و اوباش چگونه می توانستند یک دولت ملی را سرنگون سازند؟!!
اینگونه دلایل نمونه دیگری از فرافکنی های ملی ما است برای گریز از قبول کمبودها و کاستی ها و اشتباهات ...
واقعیت اینست که:
شعبان جعفری تا ظهر 28 امرداد ماه در زندان بودو در واقع پس از سقوط مصدق از زندان آزاد شد!!

از این گذشته ، اسناد تاریخی نشان می دهند که شعبان جعفری در سال 1330 به استخدام دولت مصدق درآمده بود و در ان دوره در سرکوب و قلع و قمع مخالفان مصدق ، نقش اساسی داشته است بطوری که در واقعه 14 آذر 1330 و کشته شدن عده ای و حمله شعبان جعفری و ایادی او به ادارات ، روزنامه های غیر توده ای مخالف مصدق ( از جمله: روزنامه های فرمان ، داد ، آتش ، سیاسی و طلوع )
و بازتاب گسترده این واقعه در مجلس ، جمال امامی در جلسه 19 آذر مجلس ، متن ابلاغ استخدام شعبان جعفری را که بر طبق دستور ریاست شهربانی کل کشور
( تیمسار مزینی ، منصوب و منتخب دکتر مصدق ) از تاریخ 15 آبان 1330 با حقوق 3000 ریا به استخدام شهربانی درآمده بود به این شرح قرائت کرد:
" اداره دائره ، شعبه ، رونوشت ، گزارش مورخ 20/8/30 ، وزارت کشور
شهربانی کل کشور:
محترما" به عرض عالی میرساند ، تیمسار سرتیپ نخعی ، ریاست اداره معظم ریاست شهربانی کل کشور ، مقرر فرمودند از تاریخ 15 آبان ماه 1330 شعبان جعفری با ماهی 3000 ریال حقوق از اعتبار محرمانه استخدام گردد.
برای استحضار خاطر مبارک ، گزارش عرض تا هر نوع امر و مقرر فرمائید اطاعت گردد.
رئیس اداره حسابداری محرمانه – خدائی

جمال امامی ( پیشنهاد کننده اصلی نخست وزیری دکتر مصدق در 8 اردیبهشت 1330 ) در این باره افزود:
این تیمسار سرتیپ شعبان بی مخ است که خانه مردم را غارت می کرده است و در مقابل این خدمات با ماهی 3000 ریال در شهربانی استخدام شده است... روزنامه های طلوع ، داد ، سیاسی ، فرمان ، جانسپاران و آتش که توده ای نیستند و با حزب توده مبارزه می کردند آنها هم غارت شده اند...
پس بگوئید هر کس با دولت ما مخالف است یا موافق نیست یا تنقید میکند با او مبارزه می کنیم و او را غارت می کنیم.
( از کتاب مکی – کتاب سیاه – ج 4 ، صص 306 و 356 و نیز صفحات 297 ، 301 ، 302 ، 309 ، 336 به نقل از مذاکرات مجلس ، 19 آذر ماه 1330 ؛ متینی ، صص 276 – 277 )

* مصدق ضمن تائید اقدام نیروهای انتظامی در سرکوب تظاهرات 14 تیر و ابراز تاسف از مجروح شدن افراد هیچ پاسخی به انتقادات نمایندگان مجلس درباره استخدام شعبان جعفری در شهربانی تهران نداد.
پس از این حادثه مدیران 21 روزنامه غیر توده ای با صدور اعلامیه هائی به دلیل " عدم امنیت شغلی " بطور دسته جمعی ، در مجلس شورای ملی و سپس در مجلس سنا متحصن گردیدند.

بن مایه:
نسک: آسیب شناسی یک شکست از دکتر علی میرفطروس
( نویسنده و تاریخ نویس معاصر )

Unknown گفت...

باسلام،از اشنایی با سایت پربارتان خوشحال شدم،منهم با اجازه لینکتون کردم. میتونین بنام بسیجی سبز لینکم کنین.سبز وبرقرار باشید.

خوش خنده گفت...

سلام
مطلب مفیدی بود اگرچه فکر کنم در بعضی جاها بیطرفی رعایت نشده.مثلا در نقش روحانیون در این واقعه.نمیخوام از رو حانیت دفاع کنم وقبول هم دارم که بی تاثیر نبودن.به هر حال اونا در اون زمان یه سلطنت شیعه (حتی اگر غلام حلقه به گوش دول خارجی باشد) را به یک دولت مردمی سکولار ترجیح می دادند
یه مورد هم باید در مورد خود مصدق ذکر کرد اینکه بیش از حد آرمانگرا بود و اگرچه مردی بزرگ و حقوق دانی برجسته بود اما سیاست مداری قوی نبود

. . . گفت...

مرسی از لطفتون
من همیشه زندگی رو زیبا میبینم و سخت نمی گیرم!
من سیاست و جور دیگه ای دنبال می کنم!به نوعی می سازمش!
من مصدق و همیشه یک مرد آزادیخواه می دونستم که تنها ماند . . .

Elham گفت...

سلام ،
ممنون از پیشنهادتون
با این پیشنهاد موافقم فقط زمان دقیقش رو بهم بگین تا روش کار کنم .
با تشکر

Elham گفت...

یک مطلب دیگه که گفتنش ضروریه اینکه ، پذیرفتن این پیشنهاد قطعا به این معنا نخواهد بود که من تمام نوشته های شما رو قبول دارم یا اینکه شما تمام نوشته های من رو قبول دارید .

منتظر خبرتون هستم .

غزل گفت...

مصدق یک وطن پرست واقعی بود. ممنون از نظراتت در وبم.

میبدسبز گفت...

خیلی متن قشنگی بود. تاریخ رو باید این طوری نوشت تا همه بخونن.
اگر تاریخ ذو نخونیم مجبوریم تکرارش کنیم

بهتر بود به جای کلمه اوباش از مردم اهل بصیرت استفاده می کردی می دونی که اونها اسمشون عوض شده

الهام گفت...

دوباره سلام ،

راستش پنجشنبه و و جمعه برای قرار دادن یک پست جدید ، زیاد زمان مناسبی نیست ( از نظر جذب مخاطب می گم . )، البته مسئله مهمی هم نیست ، ولی به نظر من اگر بذاریم شنبه صبح خیلی بهتره . ولی در کل زیاد مهم نیست ، اگرم روی پنجشنبه خیلی اصرار دارین ، مشکلی نیست ، من موافقم .

سارا گفت...

مصدق مرد بزرگي بود
باشد كه از اين واقعه درس بگيريم.

مطلب جالبي بود  

دانتـه گفت...

با نام خـداوندی که آفریـد...
دوست گـرامی از اینکه بنده را شایسته ی این همکاری دانستیـد متشکـرم! تلاشـم را می کنـم تـا مطلبی منـاسب ارائـه دهـم... ولیکن اگـر بدلیـل برخـی مشغله ها فرصت این کار دست نداد، پیشاپیش پوزشم را پذیرا باشیـد.
همواره روشنگر و حقیقت جو باشیـد.

کاوه آهنگر گفت...

درود بر شما
دوست خوبم از دعوتتون سپاسگزارم ولی بخاطر یکسری مشکلات چن روزی از فضای اینترنت دورم.مطمئن باش در آینده جبران می کنم.پوزش مارو پذیرا باش.
زنده باد آزادی / پاینده ایران

رهام گفت...

درود

وبگاه جامعه باز به روز شد

خوانش پایانی از سلسله مباحث جامعه شناسی سیاسی

ظهور فاشیسم نو در بطن دولت مدرن ایرانی (2)

سپاس

بارانی گفت...

درود
من سعی میکنم تا شنبه صبح آن را آماده کنم علیرغم مشغولیات بسیار زیادم...هر کدام همزمان بر روی وب خودمان آپ کنیم؟ 

هومن گفت...

درود بر تو دوست عزیز من!
کاملا موافقم.کار جالبیه.
سرم خیلی شلوغه اما همه تلاشم را میکنم.
امیدوارم بتونم موفق بشم و تکمیلش کنم.
بدرود
جاوید باد ایران
زنده باد آزادی
نابود باد استبداد(از هر نوع)

اقبال گفت...

حق

سلام بر دوست گرامی

ایده و ابتکارتان واقعا به وجدم اورد

به احتمال زیاد بنده هم در خدمت خواهم بود و شنبه تاظهر (حداکثر) پست را خواهم گذاشت.ان شا الله

اگر بنا به هر دلیلی موفق به اینکار نشدم ضمن عذرخواهی بسیار- سعی خواهم کرد در اولین فرصت ان کار را انجام دهم

مطمئنا تمامی سعیم را خواهم نمود

یا حق

دان کی شوت گفت...

اگر تونستم مطلبی حاضر کنم بهتون خبر میدم تا اخر روز جمعه ضمنا احتمالا طنز خواهد بود به هر حال من هر چی پیدا کنم می ذارم اگر خواستید و مورد پسند بود بذارید

دان کی شوت گفت...

تو وبلاگ خودمون باید بزنیم یا برای شما ایمیل کنیم؟

روزبه گفت...

درود دوست عزیزم ، اتفاقا من هم از این قبیل کارهای تیمی خیلی خوشم میاد بویژه اینکه این قانون منحوس هم این روزها بحث داغه ! اما در مورد نوشتن ، اگر بتونم (واقعا گاه توان تمرکز و نوشتن اون هم در موردی خاص رو ندارم ) ولی اگر بتونم که سعی می کنم بتونم ، مطلبی بنویسم حتما خواهم نوشت و به طور کلی از این تیپ کارها حمایت می کنم و گفتم سعی می کنم خیلی سعی می کنم تا اگر مطابی بشه حالا نه شنبه مثلا یکشنبه بزارم بالا ! تا عینیت علاقه ام هم مشهود شه .. .پیشنهاد خوبیه ، امیدوارم دیگر دوستان که قلم قوی تر و ذهن خلاق تر از بنده دارند استقبال کنند گفتم تمام سعی ام را خواهم کرد .احتمال اینکه بنویسم بیشتر از این که ننویسم ! بسته به اون فرمت هایی داره که به ذهنم می رسه برای نوشتن ! (اما یک فکر جانشین هم دارم که اگر مطلب رو نتونستم بنویسم ، جایگزین کنم که به موقع اش تردستی رو انجام میدم ولی امیدوارم به تردستی و شعبده نیاز نباشه و درباره ی این مسئله ی مهم مطلبی داشته باشم جدید و به روز ) ممنونم و همین جواب رو تو بلاگ عینا درج می کنم فعلا ..

tania گفت...

salam
har kari az dastam bar biad mikonam
hatman....jonbesh sabz dast maye jonbesh zanan ast

سارا گفت...

درود
سپاس از درخواستتون.
تلاش مي كنم تا مطلبي براتون بنويسم البته نمي دونم بتونم اين كار رو خوب انجام بدم يا نه. به هرحال اين كار رو مي كنم اگر صلاح دونستيد بگذاريد.

آراد گفت...

سلام
خیلی دوست دارم که تو اینجور زمینه ها فعالیت مشترکی داشته باشیم اگه تونستم مطلب به درد بخوری آماده کنم حتما این کار رو انجام میدم .
با تشکر از دعوت خوبت
پاینده باشید

علي وقاري گفت...

سلام
اين بار تصميم گرفتم ببينيد چه جوري ميشه يك مساله رو حل كرد !

ژاندارک گفت...

سلام
چشم من سعی خودم رو میکنم...
مرسی از دعوتت هموطن
موفق باشی

مریم مالک گفت...

سلام آگاهی جان. ببخشید میگم آگاهی چون اسمتون رو نمیدونم. و چیزی هم در مورد خودتون نمیدونم اما میدونم که خیلی خوب مینویسی. ممنون از نظرت در کامنت. در مورد پیشنهادت فرصتی که دادی کم هست. و یه سئوال اینکه میخواهی مثل کلاژ من بنویسی این مطلب رو؟یعنی چند نفر با هم بنویسن؟ من تا شنبه اصلا وقت ندارم اگه فرصت بیشتر بود من خوشحال میشم در خدمت باشم.

كوروش آريامن گفت...

ممنون از اين كه از من براي اين كار دعوت كردين ولي من فكر مي كنم يه خانم براي نوشتن اين مطلب مناسب تر باشه براي همين از همكاران وبلاگم براي اينكار كمك مي گيرم و شما رو خبر مي كنم
سپاس

amir گفت...

salam majid jan.upam refigh.ba mozoe zan.

ناشناس گفت...

در خصوص این کودتا من نظر خاصی ندارم اما یک مطلب ,روز ملی شدن صنعت نفت 29 اسفند را می خواهند تعطیلیش را حذف و بجاش عید فطر را سه روز تعطیل کنند یعنی عملا هرچی ما را از گذشته ایرانیمون هستش جدا کنند و به عرب ها پیوندمان بزنند

هومن گفت...

درود بر تو دوست عزیزم
با مطلبی در مورد " استبداد در ایران " آپم.
منتظر نظرکارآمد و با ارزشت، هستم.
بدرود
جاوید باد ایران
زنده باد آزادی
نابود باد استبداد(از هر نوع)

خیال سبز ماه گفت...

سلام . ممنون از لطف و دعوتت میشه کمی دقیقتر و با جزییات توضیح بدی

خیال سبز ماه گفت...

سلام . ممنون از لطف و دعوتت میشه کمی دقیقتر و با جزییات توضیح بدی

خیال سبز ماه گفت...

سلام . ممنون از لطف و دعوتت میشه کمی دقیقتر و با جزییات توضیح بدی

سينا برادران گفت...

با درود فراوان
با پيشنهاد شما موافقت مي كنم. فردا مطلب خويش رابر تارنمايم منتشر خواهم نمود با تشكر

علی گفت...

سلام دوست عزیز.طاعاتو عبادات قبول باشه.
درمورد اون مطلبی که گفتی به احتمال زیاد خودم نتونم مطلبی بنویسم ولی یکی از اشنایان احتمالا بنویسه و من دروبلاگم قرار بدم.اگر نوشت حتما شمارو باخبرمیکنم.

مرتضی گفت...

درود دوست محترم. امیدوارم در رابطه با موضوعی که در پیامت مطرح کردی، به یک نتیجه واقعی برسی. با توجه به پیشنهادت سعی می‏کنم در این باره مطلبی را ارائه بدهم. با آرزوی موفقیت برای تو دوست گرامی، پیروز و شاد باشی

سمن گفت...

سلام.
از دعوتتون ممنون...
مطالب من ادبی هستند...اگه توی سبک نوشته ام مشکلی نیست خوشحال میشم...
تا امروز بعد از ظهر هم خواهم نوشت...
گفتید درباره ی موانع و مشکلات..؟

ش.ه.ب گفت...

سلام
ممنون از دعوتت.ولی من جامعه شناس که نیستم.من مطالعه آزاد دورو بره فلسفه و سیاست دارم.
ولی از نوشته های شما و بقیه دوستان حتما استفاده می کنم.

ناشناس گفت...

سلام
خوبی
وای نظرگذاشتن توی وبلاگ شماچقد سخته
خیلی حجم وبلاگتون زیاده یک ساعت طول میکشه تالود بشه
من تنهاهستم وبلاگhttp://mahtabeshgh70.blogfa.com
حقیقتش من نمیدونم چی باید بنویسم و مثل شما ادبیات خوبی ندارم برای نوشتن ولی اگه کمکی ازدستم بربیاد دریغ نمیکنم
موفق باشید

فونيكس گفت...

سلام
مطلبيت خيلي جالب بود
در مورد اون موضوع هم فكر كنم خيلي مناسب باشه
تو اين زمان همه بايد از حقشون آگاه بشن و به دنبالش برند
هرچقدر سطح فكر مردم بالاتر بره كشور به آزادي نزديك تر خواهد شد
در چند روز آينده مطلبمو ميزارم
موفق باشي

نگین گفت...

salam !
apam !

ناشناس گفت...

ممنون نه تنها این ماجرا بلکه همه شخصیت ها و ماجرا های تاریخ ایران باید از نوباز خوانی شوداز جمله اخیرا مقاله ای درباب 28 مرداد در انترنت منتشر شد که خواست روحانیت و دربار برای کودتا را زمینه اصلی دانسته که حتی تعجب امریکایی ها را هم برانگیخت

روشنگری گفت...

با سلام
همچنان که مطلعید وبلاگ روشنگری پس از 11 بار فیلتر به انزوای چندین ماهه کشیده شد. اما یک بار دیگر عزم نمودیم تا باری دگر سوتک استاد شهیدمان دکتر شریعتی بدمیم و چنین گشت که پس از سالها حضور در بلاگفا به پرشین بلاگ کوچیدیم . امید است با همراهی شما از انزوا رها گشته و درراستای تبادل لینک در آغاز رهی نو یاریگر مان باشید. و اکنون نیز با نوشتاری تحت عنوان "ملت نخبه کش عامل کودتاعلیه مصدق به روز هستیم.

با کمال تشکر
مدیر بلاگ روشنگری : آرش کیانی

كوروش آريامن گفت...

سلام
همانطور كه از من درخواست كرده بودين به يكي از نويسندگان وبلاگمون گفتم مطلبي رو آماده كنه و ايشون 2 تا متن رو آماده كردند لطفا ايميلتان رو برام تو بخش نظرات وبلاگم قرار دهيد تا متن ها رو براتون بفرستم
پاينده ايران
بدرود

کوی خرابات گفت...

ما هستیم

کوی خرابات گفت...

ما هستیم

وحيد حلاج گفت...

سلام ممنون از اين كه درباره موضوع زن و جامعه از من دعوت كردين من سعي مي كنم كه مطلبي بنويسم اما لطفا بگيد كه 1) مطلب رو توي وبلاگ خودم قرار بدم يا براي شما بفرستم؟ 2) موضوع شما خيلي كليه، موضوعات جزئي تري در اين باره رو مد نظر داريد يا نه؟ و اين كه از چه زاويه اي بايد در اين باره بنويسم؟

وحيد حلاج گفت...

سلام ممنون از اين كه درباره موضوع زن و جامعه از من دعوت كردين من سعي مي كنم كه مطلبي بنويسم اما لطفا بگيد كه 1) مطلب رو توي وبلاگ خودم قرار بدم يا براي شما بفرستم؟ 2) موضوع شما خيلي كليه، موضوعات جزئي تري در اين باره رو مد نظر داريد يا نه؟ و اين كه از چه زاويه اي بايد در اين باره بنويسم؟

mahboobeh گفت...

سلام شوهر خواهرم که بسیجی‌ هست میگفت بهشان گفتند که اگر اتفاقی‌ مثل ژاپن برای نیروگاه بوشهر یا نتنز بیفتد باید قرص‌های یود و پتاسیم بخورند متاسفانه داروخانه‌های این شهرها خبر دادند که دولت تمامی‌ این قرصها را برای پاسداران و بسیجیها خریداری کرده. به عبارت دیگر مردم باید بروند بمیرند. همیشه میگفتند بسیج یعنی ملت اگر ملت بسیج واقعی‌ هستند چرا دارو فقط برای پاسدارها هست و نه برای مردم. شوهر خواهرم این سوال را می‌کند ولی‌ جرات نکرد خودش بنویسد.