۱۳۸۹ مرداد ۲۱, پنجشنبه

روزه

همانطور که روزه بر امتهای پیشین واجب بوده بر شما نیز واجب است

ماه رمضان رسید و روزه گرفتن بر مسلمانان واجب شده ودر این دوران سوالهای زیادی بوجودآمده وباید برایشان جوابی پیدا کرد. در دنیای امروز برخلاف قرون گذشته ذهنهای پرسشگر سوال میپرسند ودلیل میخواهند که چرا باید روزه گرفت والبته عده ای نیز بکلی دین را طرد کرده اند وبا دلیل یا بدون دلیل آن را رد میکنند وهستند کسانی مانند گذشته که بدون دلیل و به علت عجز پیامبر را جادوگر ودیوانه میخوانند اما امروز از همه اقشار وجود دارد ونمیشود دیگر مانند گذشته برخورد کرد ومن نیز به نوبه خودم با اطلاعاتی که دارم بر خود دیدم که دلایلم را برای روزه گرفتن بنویسم ودیگران هم میتوانند بگویند که چرا میگیرند وچرا نمیگیرند

همان طور که در آیه بالا آمده معلوم میشود که روزه بر امتهای پیشین ودر دینهای گذشته نیز واجب بوده وامری جدید که در اسلام باشد نیست چون از نگاه قرآن دین از ابتدا تا خاتمیت یکی بوده ودر طول تاریخ در حال تکمیل شدن بوده است وفرستادگان خدا با توجه به مقتضیات زمان آنرا بر مردم عرضه میکردند واین نظر که عده ای ایراد میگیرند که بعضی از احکام اسلام مربوط به یهود ،مسیحیت وزردتشت بوده را خود قرآن بیان میکند ونمیتواند عیب ونقصی باشد چون مسلما خدا از ابتدا یکی بوده وخدای عیسی ،موسی وزردتشت یکی بوده است که بعدها پیروان آنها خدای دیگری از او ساختند و دینش را پاره پاره کردند وهر حکمی آن معنای ابتدایی را از دست داده وبه خرافات تبدیل شده که این را نباید به حساب احکام ابتدایی گذاشت.

روزه هم یکی از همین احکام بوده ،چون در بین دیگر ادیان هم سابقه داشته وحتی خود بت پرستان هم روزه میگرفتند ،حال شاید نحوه وهدفشان آن هدف ابتدایی نبوده است مانند قربانی که برای بتها میکشتند واسلام آن را مختص خدا کرد وگوشتش را نه برای خدایان که برای بندگان خدا دانست وروحش را عوض کرد .روزه را نیز میتوان بصورت های مختلفی تعبیر کرد عده ای فقط قصدشان نخوردن از سحر تا غروب آفتاب است وعده ای نیز پرهیز از گناهان وعمل کردن به نیکیهاست وشاید برای عده ای نیز تمرینی برای یازده ماه سال باشد تا هر ماهشان رمضان باشد وخود را برای روزهای سخت آماده کنند این ماییم که به آن معنی میدهیم وهر کس بهره ای از آن میبردنباید ایرادهایی گرفت که جوابشان دردی را دوا نمیکند وفقط سفسطه بازی در دین است سوال هایی را باید مطرح کرد که راهگشای امروزمان باشد بدون تعصب واز روی بی طرفی با همه مسائل برخورد کنیم .
خدا فرموده روزه بگیرید وپاداشش را مشخص نکرده وبه عهده بندگانش گذاشته که هر کدام به اندازه درکشان از آن بهره مند شوند حال عده ای در این ماه پرخوری کنند واز این ماه زخم معده را به ارث ببرند وعده ای نیز در انسان بودن سبقت بگیرند والبته هر کار با ارزشی سختیهایی نیز دارد وگرنه با ارزش نمیشد عده ای میتوانند پیش خود فکر کنند با یک ماه روزه گرفتن با خدا معامله میکنند وگناهان یازده ماهشان پاک میشود وعده ای نیز از بیهودگی روزه بگویند ولی این روزه دار است که میتواند انتخاب کند چگونه از روزه بهره ببرد.
شاید عده ای هم بگویند که روزه از نظر رژیم غذایی درست نیست وباعث مثلا پرخوری در سحر وافطار میشود این دیگر به عهده روزه دار است که چگونه بخورد وچگونه بهره ببردوروزه هم مسلما بهترین رژیم غذایی نیست چون هدف روزه چنین نبوده بلکه به انسان اموزش سختیها وپرهیز از بدیها وتمرین برای خوبیها بوده است ونه بهترین رژیم غذایی .

همانطور که در قرآن آمده که خدا را از روی دلیل وتعقل بپرستید وبه اوایمان آورید ومکرر سفارش به تعقل شده حق همه است که تعقل کنند ودلیل بخواهند همان طوری که وقتی از شراب خوردن نهی مکند میفرماید سودهایی دارد که از زیانهایش بیشتر است وآیه قصاص که میفرماید برای حفظ حیات شماست حال اگر حفظ حیات صورت نگرفت دیگر این حکم بی معنیست.




از همه خواهشمندم دلایلشان را بنویسند چه آنهاکه میگیرند وچه آنها که نمیگیرند تا شاید جوابهای سوالهایی داده شود

۶۸ نظر:

آراد آزاد گفت...

سلام
دعوت خوبی بود .
در جایی فرمودید این ماییم که به آن معنی میدهیم وهر کس بهره ای از آن میبرد
بسیار زیبا نوشتید و بسیار ظریف بهره برداری خود از دین را نمایاندید .
همین امشب در وبلاگ بزرگواری نظری داده بودم که گویا از همان طریق با هم مرتبط شدیم .
در آنجا هم عرض کردم آمادگی برای روز سخت ، روز آینده و روز نامعلوم برای همه کار بسیار عقلانی است . آیا بد است که انسان خود را برای روزی که ممکن است احیانا ندار باشد آماده کند ؟
حضرت علی خود را مخاطب روزه قرار داده و فرموده خود را به گونه ای بار آوردم که با تکه نان جوین خشک به سر ببرم ، پس علی (ع) هرگز ترس از روز نداری و تهی دستی ندارد زیرا آماده است.
پس آمادگی برای تمامی حالات یکی از برکات روزه است .
و دیگر دوری از پر خوری که در اسلام گفته شده همه امراض از معده پر آغاز می شود .
در اسلام داریم که زیان رساندن به خویش حرام است پس آیا پرخوری حرام نیست ؟
پس چه خوب است که انسان لذت سبک بودن را در روزه بجوید که فواید آن به این جزئیات ختم نمی شود .
پاینده باشید
یاعلی

آراد آزاد گفت...

اما در مورد برخی قسمت های متن :
دوست عزیز مطالبت بسیار زیبا است اما آیا درست است با کسی که به سهو یا عمد سوال اشتباهی مطرح میکند به گونه ای برخورد شود که از دین روی برگردان شود ؟
اگر کسی سوالی یا شبهه ای مطرح کرد به جای اینکه به او بگوئیم ایراد بنی اسرائیلی نگیر او را به بهترین شیوه یعنی منطق دعوت کنیم فردا روز مسلمانی خواهیم داشت روشنفکر که خود پایه های دین را محکم خواهد کرد نه ملحدی که از دین کامل روی گردانیده !
اگر جسارتی شد عذر می خواهم .

دانـتـه گفت...

با نام خداوندی که آفرید...
سخنتـان همانطور که دوست پیشین نیز بیان نمود حاوی دیدگاه ظریفی است! با این حال بنده ضمن بیان این نکته که روزه می گیرم باید بگویم در نظرم پذیرش روزه تنها به دلیل فرمان الهی، منطقی که ورای آن نهان است را می پوشاند. اینکه بنده روزه بگیرم چون خداوند فرموده درست است ولیکن اگر فرد هشیار باشد می بایست بپرسد که به چه دلیل خداوند دستور چنین عملی داده!؟؟
اما دلیل بنده :
-بنده روزه می گیرم زیرا روزه را بعنوان تلاشی سخت و بعنوان مسیری بسوی حقیقت قبول دارم! تمرین تقوا و پرهیزگاری که به امید حق تلاشی باشد تا پس از ماه رمضان ادامه یابد و پیش رود که جامعه ی امروز مـان بسیار نیازمنـد آن است.
با این حال مسئله ای مدتی است که بسیار ذهنم را در خصوص روزه مشغول نموده و آن اینکه گویی بسیاری از دوستان مخالف فراموش کرده بودند این مخالفت ها را در ایامی زمستان که رمضان کوتاه است بیان کنند.به همین دلیل احساس می کنم برخی بزرگ نمایی ها به دلیل توجه نکردن به این نکته باشـد. در نظرم پیش از ابراز نظری در خصوص روزه می بایست از خود بپرسیـم که: بنده این انتقاد در خصوص روزه را کلی مطرح می کنم و یا مختص روزه ی این چند سالیست که رمضـان بر تابستان افتاده!؟؟
با این حال و ضمن اینکه شما تعدادی انتقادات را با نگاهی درست پاسخ دادید، باید بگویم با توجه به سخن عـلی که: «همواره میانه رو باشیـد!» حتی در سخت ترین شرایط روزه گرفتن و طولانی ترین روزهای سال این میانه روی چه در هنگامه ی سحر و چه افطار می تواند راه گشا باشد. دوست گرامی «آراد آزاد» هم انتقادی را بیان نمودنـد در قسمت دوم سخن خود که با توجه به متنـی در وبلاگی که همگی خواندیـم بنده احساس می کنم پاسخ شما به آن اندکی تند می نماید. هر چند آنچه مشخص است اینست که هدف شما روشنگری است ولیکن از آنجا که رعایت لحن در این فضای مجازی ممکن نیست شاید بهتر باشد با توضیحات بیشتر و گسترده تـر از این سوتفاهمات جلوگیری شـود. به جز این نکته مقاله ی با ارزشی نگاشته اید. با تشکر از اینکه بنده را قابل به نظر دهـی دانستیـد.
همواره روشنگر و حقیقت جو باشید.

ناشناس گفت...

سلام
توضیح بلاگت در یک کلمه هدف من از بلاگ نوشتنه
یه نگاه کلی به نوشته هات کردم. فکر می کنم اشتراکات فکری زیادی داشته باشیم.
نوشتن در مورد اعتقادات و مباحثه با دیگران در این مورد خیلی به آدن کمک می کنه
هم با نظرات بقیه آشنا میشه هم به چیزهایی بر میخوره که شاید خودش تا به حال متوجه نبوده
یک محک خوب می خوره
اونچه اشتباه بوده ازش دوری می کنه و اونچه درست بوده بهش پایبند تر میشه
شاید یه بلاگ دیگه در کنار بلاگم درست کردم به همین منظور(مباحثه)

رضا رئیسی گفت...

سلام.هر فریضه ای در اسلام یک ظاهر بیرونی و یک معانی درونی داره . از یکسو نخوردن و نیاشامیدن بخودی خود باعث نوعی ریاضت میشه و تعالی روح را به همراه داره و در ضمن بندگی و عبودیت نسبت به خدا را میرسونه از معنای درونی هم می توان به یاد ضعفا بودن اجتناب از رذائل اخلاقی و غیره را نام برد . در روزه هاتان ما را هم دعا بفرمائید . موفق باشید

بارانی گفت...

سلام همگن
شاید روزه بسیاری را به یاد مرتاضهای هندی بیاندازد!
ریاضت!
یک سوال!
شما برای معشوقه خود چقدر هزینه میکنید؟
برای شب بیدار می مانید؟
از مال و جان خود می بخشید؟؟
حاضرید برای سیر کردن وی گرسنگی را تجربه کنید؟
آیا حاضرید بخاطرش برنامه روزانه تان را بهم بریزید؟ به جای 6 صبح بیدار شدن های سالانه 4 صبح بیدار شوید؟
.
احتمالا جوابتان مثبت است!
پس اگر خود را مسلمان می دانی و پیش فرض های قبلی مسلمانی را قبول کرده ای، دیگر سخنی باقی نمی ماند!
بارها تاکید شده حیات آخرت والاتر از حیات دنیاست! شما بفرمایید چند درصد کل مسلمین با هر مسلک و مذهبی، با این پیش فرض زنده اند؟؟؟
فقط عده ای قلیلی! که شاید آنها هم چیزی شبیه طالبان باشند!
.
.
.
بارانی باشید...

به نام خدای ابوذر گفت...

دروووووود
استنباط من این است که هنگامی که شکم پر باشد انسان بیشتر به سمت گناه مایل می شود . و پیامبر (ص) نیز فرموده اند : شکم پر ، چراگاه شیطان است . و اتفاقا در علم هم ثابت شده که وقتی شکم پر باشد تمرکز مغز فقط بر روی معده خواهد بود که غذا را بهتر هضم کند . یعنی تقریبا بازدهی ذهن ما برای اندیشه و تعقل بسیار بسیار پایین می آید و این خود موجب مصیبت است .
البته شاید حرف هایم خنده دار به نظر برسد ولی گرسنگی یک نعمت بزرگ از طرف پروردگار است !
خداوند در این ماه از ما با گرسنگی پذیرایی می کند تا کمی هم قدرت تعقل خود را تقویت کنیم . این یعنی در مقابل نفس سر کش خود بایستیم . چون او دائم می گوید فلان چیز را بخور . دنبال فلان گناه برو ... ولی وقتی در مقابل این اسب سرکش ایستادیم او هم رام می شود و به قول شهید مطهری آنوقتی شما آزاده هستید که بر نفس خود چیره باشید .

فرشته گفت...

درود
من نظری ندارم
اصلن این مسایل رو به بحث گذاشتن رو درست نمی دونم
اعتقادات هر چی هست درست و نا درست و انجامش یا غیر آن به انسان مربوطه
وقتی هنوز در بحث این مسایل هستید یعنی خیلی مانده تا به آزادی عقیده برسید
حرفهای خوبی می زنید از خدا و وحی و مسایل وحی
ولی در نهایت این حریم شخی هست
پس شما در اخر نتیجه ای می گیرید
اینکه باید روزه گرفت یا نه
در هر دو شکلش به کسانی که این اعتقاد رو دارند یا ندارند نوعی دخالت در عقایدشونه
من مخالفم بحثهای این چنینی نیستم ولی مخالف بحث در مورد مسایلی دینی که این روزا رنگ دیگه ای دارند هستم
موفق باشید

بارون خانوم گفت...

اینکه چهره دین و اعمالش این روزها وارونه شده،بحث دیگری است و جدای از نفس اعمال الهی.و مربوط به خود ما انسان هاست و برداشتهای کورکورانه مان.روزه گرچه در ظاهر عملی جمعی است،اما در باطن داستانی است میان دل انسان و خدای خودش.هرچه این دل بزرگتر باشد،برداشتش هم مانند سایر مسایل دین از روزه و روزه داری بزرگتر می شود.روزه با گرسنگی آغاز میشود،اما تحمل و صبوری در برابر نخوردن و نیاشامیدن تو را مجبور میکند که در مقابل بسیاری از رذائلی که هر روز با آن ها دست و پنجه نرم میکنی صبوری کنی و به سمتش نروی.نه تنها تمرین صبر دربرابر اعمال خودت بلکه صبوری مقابل همه سختی ها و شدائد این روزگار.چیزی که اغلب ما نداریم.شاید در این یک ماه قدرت توکلمان بیشتر شود و تمرینی برای صابر بودن که صفتی است از صفات الله.

مسعود گفت...

درود هم میهن

ابتدا اینکه به فرض که روزه در ادیان پیش از اسلام هم بوده و هست. این دلیلی برای درست بودن این کار نیست. تکثر هیچگاه دلیل حقیقت نیست.
تو هیچکدام از ادیان دیگه هم به این شکل نبوده. نزدیکترین روزه در ادیان مختلف به اسلام در دین بهائیت هستش که حدود 10 روز فقط کمتره.
امروز روانشناسان بزرگ شخصیت انسانهای تاثیر گذار تاریخ رو از روی اعمال و گفته هاشون روانشناسی کردن و میکنن. محمد دیوانه نبوده و اتفاقا انسان بسیار باهوشی بوده ولی اون حالتی که میگفته وحی میاد در واقع یک جور تشنج کردن بوده.
این هم که دین از ابتدا یکی بوده حرف زیرکانه ای بود که در زمان خودش برای کشاندن یهودیان و مسیحیان و هنگام حمله به ایران و مصر مردم این سرزمینها به سمت اسلام بیان که البته چه در هنگام زندگی محمد و چه پس از مرگ محمد وقتی دیدن این عمل نمی کنه با شمشیر دست به کار شدن. خدای ادیان اصلا با هم تفاوت داره و دیگه چه برسه به خود ادیان.
اسلام در واقع یک معجون از قصه ها و دستورات مسیحیت و زرتشتی و به ویژه یهود (گاه با کمی تغییرات) و آداب و رسوم خود عربها مانند حج.
اینکه بگیم به عهده روزه داره که جلوی خودشو بگیره و پرخوری نکنه اصلا درست و منطقی نیست. انسان زمانی که به ساعتهای طولانی غذا نیخورده کم یا زیاد به هنگامی که این اجازه بهش داده میشه حمله می کنه. حالا یکی ظرفیت بدنی بیشتری داره و کمتر دچار این حرص و ولع میشه و یکی بیشتر.
غذا نخوردن به ساعتهای طولانی ضررهای زیادی داره و این کاملا درسته ولی فاجعه روزه گرفتن آب نخوردنه و تازه اون هم حدود پانزده شانزده ساعت در فصل تابستان و بدن انسان به مرور زمان تحلیل میره و سیستم دفاعی بدن ضعیف میشه در اثر این آب نخوردن.

پیروز باشی. پاینده ایران

درنا گفت...

من روزه نمیگیرم چون نخوردن آب به مدت بیشتر از 12 ساعت اصلن عاقلانه به نظر نمیاد

نوشین گفت...

دوست گرامی در مطالب شماظریفانه نکته هائی پیدا کردم که اشکال کلی ما مسلمانان همین نکته ها هست
اول اینکه بدن انسان یک ماشین هست منتها یک ماشین زنده و هر ماشینی هم نیاز به خدمات و تغذیه مناسب دارد ما نباید یک لحظه این خدمات و تغذیه را قطع و یا سانسور کنیم بدن نیاز به آب و غذا دارد محمد رسول خدا هم هرچقدر باهوش بوده باشد( که بوده / البته برای رسیدن به اهداف خودش) در هیچ موردی به نفع بشریت حرف نزده تماما" بفکر خودش بوده و از دانش پزشکی هم مثل همه دانشها بی بهره بوده او نمیدانسته که زمین مسطح نیست او نمیدانسته که کوهها میخ های زمین نیستند او نمیدانسته که انسان باید و باید مرتب آب بخورد و بنوشد و غذا بخورد مرتب به مسائل از دید گناه به آنها نگاه میکرده دلیلش هم در تربیت و نوع زندگی و نداشتن هایش بوده
( کوروش بزرگ گفته بوده هرکسی برای چیزی میجنگد که ندارد / محمد هم برای نداشته هایش جنگید و بدست هم آورد) محمد بسیار بسیار از نظر عاطفی و اقتصادی در فقر کامل بوده و اینطوری بزرگ شده در نتیجه مرتب به گناه فکر میکرده و روزه را هم به همین دلیل درست کرده و به مسائل پزشکیش هم اعتنا نمیکرده (چون اطلاع هم نداشته)
و حالا نکته بعد:
در قران به علت همان شان نزولش مرتب آیات وجود و استدلالشان نقض شده در نتیجه اگر در سوره بقره گفته شده در آیات ما تعقل کنید در سوره های مدنی در چند آیه مصرا" به انسانها ابلاغ شده که آیات تعبدی هستند
گرفتاری ما همین جاست
حالا ما تعبدی دستور را اجرا کنیم و روزه بگیریم یا برویم سراغ عقل و دانش و فهم امروزیمان و بگوئیم مثلا" بدن به غذا و آب مرتب احتیاج دارد و روزه را نگیریم- مومنین فورا" آیات تعبدی را (که مقدراش هم در قران زیاد هست) جلوی ما میگذارند و میگویند خدا بهتر میفهمیده باید دستور را همان جور که ابلاغ کرده گوش دهی و حرف شنوی کنی بی چون و چرا - چرا هم به آن نگوئی!! و تا بگوئی خدا با عقل مبارزه کرده آیه سوره بقره را چوب میکنند و بر سرت میزنند و میگویند خدا خوبه گفته ما آیات را با عقلمان که ( خودش در آیات بعدیش ناقص اعلامش کرده ) بسنجید پس خدا خوبه اسلام هم خوبه بیخود حرف زیادی هم نزن
گرفتاری اینجاست ما مسلمانان چقدر بدبخت این استدلالهای پیچ در پیچیم که چقدر این استدلال ها ضد هم هستند
چقدر بدون چاره هستیم یعنی بیچاره هستیم بقول یک مرد فهمیده ای ما به کجا فرار کنیم

روزبه گفت...

درود ، در میان نظرات دیدم که دوست بزرگوار و فرزانه ام ، مسعود ککه میهن پرستی شریف ، صدیق و رک است و ای کاش همه ی ما مثل او بودیم توضیحات زیادی که من می خواستم بدهم داده است اما تنهت تفاوت من و ایشان ( از نظر فکری و سیاسی ایشان یک جای دیگر سیر می کند و من جای دیگر و بسیار هم اتفاقا متضاد می شویم در بسیاری از اوقات بوجهی که شما کامنتهای پستهای -غیر از این دو تا آخری که نرسیدم - ) مشاهده کنید ، خودتان دستگیرتان خواهد شد . باری ، کمی ایشان عریان تر و با جملاتی که شنیدنش برای کسی که پیروی دینی است در مرحله نخست موجب گاردگیری و دلخوری شود - البته توهین نمیکند - اما تند است دیگر که از صداقتش آمده ، اطلاعاتی که در مورد دین و مقوله ی روزه داد دقیقا درست است شما هم در این بخش که می گویی ، در دینهای دیگر بوده صحیح است ! چرایی سی روز شدن روزه ی یک روزه ی ، یهودیان مدینه هم داستانی دارد که شبیه همان تغییر قبله مسلمین است و جدا شدن قبله شان از اورشلیم به مکه (البته از حق نگذریم که همین کار آخری نشان از هوش بالای پیامبر اسلام دارد که پیامی است سیاسی به سه قبیله ساکن مدینه که یهودی شدند و پیام که یا نفهمیدند یا نخواستند بفهمند ! اتحاد باشماها تمام ، قبله مکه کفار و مشرکان و اگر اتحاد با آنها شد وای بر شما که قبله تان اورشلیم است و اسلام نیاوردید - خرید عرق ناسیونالیستی اعراب مسلم و غیر مسلم نسبت به مکه در مقابل از دست دادن سه قبیله یهودی پیغام سیاسی بسیار آگاهانه ایی بوده است باری ّ ، وارد تاریخ نشویم ) کثرت دلیل صحت نیست مثل جریان گالیله و .. اما نکته ی دیگری که به ذهن می رسد ، پر واضح است شما دوست گرامی و من انتظار نداشته باشیم پزشکی در صدا و سیمای یک کشور اسلامی می آید ، بگوید روزه به این شکل و در این ساعات و به این وجه برای بدن ضرر دارد !! انتظار این را که نباید داشت ؟ اما واقع آن است که به قول شما ، یکی زخم معده میگیرد و یک سوهاضمه و یکی .. حتا اگر به میانه رفتار کند و من هر کسی را که خواست در این باب بحثی کند راضی میکنم که روزه نهایتا برای بدن ضرر دارد که اگر اینطور بود ، همه سال را روزه بگیرید که بدن انسان عادت میکند و یکباره در یک نوبت به جا آوریید حاجات را ! چه کاری است ! از یک سو برای من پر واضح است که روزه ، برای جسم و جان دارد از طرف دیگر می بینم د راسلام آمده است حق نفس ! به این نکته شک میکنم خدایی که برای نفس حقی تعیین کرده است خودش ، فرموده که روزه بگیرید !!! و اگر اینطور است که چیزی را کشف کرده ایم که خدا نمی دانسته است و این خدا دیگر مطلق نیست و خداییی که مطلق نیست که دیگر خدا (به معنای متعارف ادیان ) نیست . اما نهایتاً هر گسی مختار است ، هر طور که می خواهد ، عمل کند یکی با نخوردن و ننوشیدن !

روزبه گفت...

می تواند به فقرا فکر کند ولی من برای فکر به فقرا اتفاقا برعکس نیاز دارم که ، غذای بدنم تکمیل شود تا هم سلولهای خاکستری ام تحریک شده و کار کنند هم غم سیر کردن شکم خود نداشته باشم ! حال یکی اینطور نیست و به قول شما باید در شرایطش باشد تا درک کند ! که برای خودش مضر است و البته به من ربطی ندارد ، اما وقتی همین فرد عزیز که برای خودش هر اعتقادی دارد محترم ، وارد جامعه می شود و می شود یک کارمند دولتی یا کارگر دولتی و کار من ارباب رجوع را به نیکی سرانجام نمی دهد و راندمان کاریش به خاطر ضعف جسمی ناشی از نخوردن و نخوابیدن به موقع یا عادت گونه اش ! پایین می آید ، به منی که مالیات می دهم مربوط می شود و من تا آنجا که حق من است اعتراض دارم به این شرایط ... . مسائل در این باب زیاد است و اینطور جمع و جورش کنم صواب است مراد حاصل می شود ، اعتقادات مذهبی و فکری انسانها ، محترم و عزیز . حال چرا آن اعتقادات را دارند یا اینکه چرا قبولش کردند هم را دخلی نیست و تنها اعتراض من ، به محل هایی است که منافع عمومی به میان آمده و از محل عوارض این اعتقاد آسیب می بیند مثل همین پاین آمدن راندمان کاری و .. نمونه زیاد هست ملموسش را گفتم .هر چند اگر کسی بگوید ، تو گرسنه را درک نمی کنی یا خودشناسی برایت ممکن نیست مگر خود گرسنه باشی ، به او خواهم گفت که این توهین به شرف انسان امروزی است که عقل دارد ، برای رفع فقر نباید همه فقیر باشند باید به ترمیم اقتصاد پرداخت و عقل انسان را تا هر جایی بخواهد ببرد می برد و اگر به فطرتی اعتقاد داریید که نکویی در سرشت همه هست پس چه نیاز است با شلاق آنرا بیدار کنیم من تمام حرفم این است با فکر کردن و کمی تمرین می توانیم هر آنچه که قرار است در این سی روز با نخوردن به دست آوریم به بهترین شکل به دست آوریم ، دوران ما دوران سرمایه داری است و هر چه را به روز بتوان کرد عقل انسانی که دوهزار سال قبل زندگی کرده است به روز نخواهد شد و عقل جمعی او . روزگاری خواهد آمد که به پیشرفته ترین افکار امروزی ما به دیده تحجر خواهند نگریست و این خاصیت انسان و تاریخ است به قول هگل این روند عقل در تاریخ است ، مهم درک دیالکتیکی در تاریخ است به این معنا که من انتظار ندارم
، آنچه امروز می گویم وبه عقل شمایی که هم دوره هستی درست می رسد برای عرب بیابانگرد یا ایرانی ده نشین یا . که هزاران سال قبل هم زیست کردند عقلانی و درست جلوه کند چنانکه ، مسلما افکار او برای ما عقلانی نیست و تضادش هم در افکار یکی مثب جنتی بروز میکنه ! طرف میخواد قانون دوران برده داری رو به انسان اوج سرمایه داری تحمیل کنه که نمیشه ، هر کاری کنه نمیشه ! چون عقل در تاریخی راهی را که رفته باز نمی گردد و به قول بزرگی از من با مادرم زنا خواه ، میکنم اما مخواه که فکر نکنم که در توانم نیست ! به هر حال سخن کوتاه میکنم ، این سی روز نیز میگذرد وبازهم ما همانطور که به حق زیبا هم گفتی که هر کسی از ظن خود مسئله ر ا دراک میکند (که نظری دینی و رو به جلو است از دید من) ادراکی شکلی خواهیم داشت (اکثریت ) و اشکم گرسنه و چشمان به ساعات و ساعات به خواب می گذرانیم بی آنکه متوجه این شویم که ای داد چه می کنیم با خودمان ، جامعه مان و به قول شما به درستی از خداوند هم طلبکار می شویم که یازده ماه و بیست روز بعدی را با این گرسنگی ها رفع کند !! به در کند ! ده روز که اشاره نکردی برادر دهه اول محرم بود ، آن ده روز نیز مسلمانان خوبی هستیم برای اسلام و در زیر علمش و یکباره تغییر هویت میدهیم که وارد نمی شوم که فاجعه ایی است . به هر حال ، بازهم اگر چیزی به ذهنم رسید باز میگردم اما ، یه نکته ایی هم در باب شراب گفتی ، سئوالی برایم پیش آمد ! مضرات شراب بیشتر از محسناتش است و ... بله پس چطور دربهشت در جوی های روان همین شراب تقدیم می گردد ؟؟؟ ! من نمی دانم اساسا پرسسشم درست است یانه همین الان به ذهنم رسید !!! این رشته سر دراز دارد و میدانم باز بر میگردم ... موقت

لیلی گفت...

سلام.
خیلی خوشحالم چون بعد از مدت ها یکی رو پیدا کردم که نه افراط نه تفریط و اون فردشمایین.
خوشحال میشم که با هم تبادل لینک داشته یاشیم......
یه کار نسبتا خصوصی هم داشتم که در این محیط عمومی نمیتونم بگم.....
در ضمن کامنتتون بسیار گویا و روشن بود.ممنون.

maryam malek گفت...

ba salam,dar avalin forsat matalebe shoma ro mikhonam

شيرين گفت...

سلام و درود فراوان بر مجيد عزيز

حلول ماه مبارك ماه عبوديت و بندگي ماه نزديك شدن هرچه بيشتر به خالق بر شما هم مبارك باد

مطلب بسيار خوب و بجايي را به بحث گذاشتيد هر دين و مسلكي اعتقادات و فرايض خاصي براي رسيدن به قرب الهي درنظر گرفته شده حتي روزه گرفتن در دين مسيحيت نيز جزء فرايض ديني به حساب امده و بر مسيحيان واجب شده است اما اينكه با نخوردن و نياشاميدن نه تنها جسم بلكهروح و روان خود در حيطه ي ازمايش قرارداده دراين ايام بيشتر و بيشتر همراه و همدل گرسنگان و تشنگان باشيم و دريابيم در اطرافيان هستند كساني كه زندگي را با روزه داري بسر ميربند با حال و احوال روزه در اعمال و رفتار و منش و انچه خلق خدا را خشنود ساخته و درجهت خدمت هرچه بيشتر به انها گام برداريم اصل و اساس بجاي اوردن اين فريضه ي الهي و رضايت و خشنودي افريدگار است در غيراينصورت بجا نياوردن اين فريضه به مراتب زيبنده تر از عمل به ان است

پاينده و سبز باشيد

محمدحسین گفت...

سلام
بسیار متن خوب ومنطقی بود
متنی که در وبلاگ ویکی نوشتید هم عالی بود

محمدحسین گفت...

اصلا کلا از منطق و فلسفه روزه و اینطورچیزها بگذریم روزه یه حال زیبایی به انسان میده که هیچ چیز دیگه ای نمیده

لیدوما گفت...

اول این بگم که به نظر من روزه گرفتن و نگرفتن کاملا شخصیه و به حس و حال هر کسی بر میگرده من روزه میگیرم چون از نظر من تمرینه واسه انسان بودن نمی دونم چرا بعضی از دوستان اینهمه شلوغش می کنن یه جوری در مورد ضرر و زیان روزه میگن که انگاری هر کی روزه گرفته از اول اسلام تا حالا و توی ادیان دیگه سلامت روحی و جسمی شو از دست داده!! یعنی واقعا یه خورده سختی دادن به خودمون واسه این که بعضی چیزارو درک کنیم این همه سخته؟! اینم در حالی که قران صریحا گفته کسی که با روزه گرفتن از نظر جسمی مشکل پیدا می کنه روزه بر او واجب نیست به نظر من مشکل اینه که بعضی ها اصلا با دین مشکل دارن نه اسلام که هیچ ادیان دیگه ای رو هم قبول ندارن و خب هر کسی آزاده و دین اجباری فایده ای نداره و به قول قران در دین هیچ اجباری نیست این که عادت های غلط مردم رو به پای روزه بذاریم بی انصافیه یا این که فکر کنیم چون خیلی ها روزه میگیرن و حج میرن و نماز می خونن ولی بویی از انسانیت نبردن پس دین چیز بدیه بازم بی انصافیه این به شخص بر میگرده که چقدر ریا کار باشه و چقئر می خواد با این کارا روی ظلم خودش سر پوش بذاره وگرنه روزه ، نماز و ... فقط وقتی دست آدم رو میگیره که توی وجود اون آدم چیزی به اسم وجدان وجود داشته باشه آدم بی وجدان تمام روزه ها و نماز های دنیا هم واسش فایده ای نداره در کل واسه من ماه رمضون با همه ی ماها فرق می کنه حس و حال خوبی دارم ولی واسه همه یاونایی هم که به روزه اعتقاد ندارن احترام قایلم

محمدحسین گفت...

این متن رو تو نظرات4tik.mihanblog.com نوشتم گفتم شاید بد نباشه اینجا هم بنویسم:

این شبهاتی رو که مطرح کردی (ویکی) پیش یه بنده خدایی گفتم و اینطور جواب گرفتم:

اصلا همه این سوالات به کنار... روزه تمرین بندگی خداست. ماقرار نیست که هر حکم خدا رو اگر به نظرم درست اومد انجام بدیم بلکه باید در مورد اصول دین تحقیق کنیم. مثلا این که خدا رو بپرستیم یا نه. اسلام پیامبر رو قبول کنیم یا نه. آخرت وجود داره یا نه. در این موارد تحقیق کنیم. و اگر به این نتیجه رسیدیم که خدا رو باید بپرستیم پس احکام او را انجام میدیم. خدا گفته روزه بگیرید پس روزه میگیریم. البته تحقیق درباره فلسفه روزه و احکام دیگه خیلی هم خوبه ولی نه برای انجام دادن یا ندادن. اول انجام میدهیم چون خدا گفته و ما بنده او هستیم سپس به دنبال فلسفه میتوانیم برویم.

دختر ایرونی گفت...

نا آگاهی محمد و اشتباهات فجیع اون هر روز بیشتر داره آشکار میشه البته از طریق قرآن چون نویسنده قرآن الله نبوده بلکه خود محمد بوده و الله هم ساخته و پرداخته ذهن محمد هست البته محمد بی سواد بوده و نمیتونسته چیزایی رو که بهش وحی میشه بنویسه(که ما در قرن حاظر به این افرادی که بهشون وحی میشه میگیم بیمار،روانی،مالوخیایی و...)
به هر حال یه عده ای بودند که این وحی های محمد رو مینوشتند
و البته بعضی نوشته های قرآن وحی هستند و بعضی ها هم کپی هایی از ادیان دیگر
ببین خدای هر دینی با خدای دین دیگه فرق داره
خدای یهودیت میگه روزه بیگیرید خدای اسلام هم میگه روزه بگیرید ولی خدای اسلام به محمد دستور میده که یهودیان رو بکشنن.پس اینا 2 تا خدای متفاوت هستن چون در این صورت الله دستور کشتن یهودیایی که خودش خداشون بوده اما با یه اسم دیگه رو نمیداد
پس اسلام فقط احکام ادیان دیگه رو داره ولی پیروان اون ادیان رو قبول نداشته
ببین ما هممون قلب داریم ولی آیا راهی برای استراحت دادن به قلب هست؟؟؟مسلمن نه در حالی که قلب یکی از ارگان های مهم بدنه ولی ما نمیتونیم بهش استراحت بدیم
خب دستگاه گوارش هم همینه
این توی قرن حاظر خنده داره که بگیم اگه روزه بگیریم دستگاه گوارش استراحت میکنه این تفکر مال اعراب بیابان نشین 1400 سال پیشه که بویی از تمدن نبرده بودند
ما با غذا نخوردن تازه کار دستگاه گوارش رو بیشتر میکنیم چون وقتی به بدن غذا نمیرسونیم مجبوره شروع کنه به استفاده از ذخایر بدن و این واسه بدن فاجعست
ساعت ها آب نرسوندن به بدن ارگان های دفاعی بدن رو داغون میکنه
ولی خب محمد توی 1400 سال پیش دانشش انقدر نبوده که بفهمه با غدا نخوردن دستگاه گوارش استراحت نمیکنه
میگن روزه برای اینکه که گناه نکنیم دروغ نگیم غیبت نکنیم و.......
یعنی باید حتمن زور بالا سرمون باشه تا این کارا رو نکنیم و خودمون اونقدر شعور نداریم که آدم خوبی باشیم بدون اینکه بهمون زود کنن؟
آدم باید انسانیت داشته باشه
اگه انسانیت توی وجود آدم باشه اونوقت اون آدم دروغ نمیگه،دزدی نمیکنه،ریا نمیکنه و...
من خودم اون موقع هم که اسلام رو قبول داشتم همش 10 روز میتونستم روزه بگیرم چون سردردهای شدید،زخم شدن دهان و سرگیجه داغونم میکرد و روزه نه تنها بهم سود نمیرسوند بلکه بیچارم میکرد و تا ماهها عوارض اون 10 روز روزه همراهم بود

غزاله گفت...

سلام
ممنون از پستی که گذاشتید
خوب من کلا 40 کیلو بیشتر نیستم اگه روزه بگیرم میدونم که می می رم اما در کل این دلیلی نیست که روزه نمی گیرم
من سعی می کنم تو زندگیم انسان خوبی باشم . سعی می کنم از کارای بد پرهیز کنم به خاطر همین هیچ وقت منتظر یه اجبار نیستم که جلوی خودم رو بگیم. البته روزه اینجا به معنی غذا نخوردنه فقط . آدم ها همه ی کارهایی رو که انجام میدادند هنوز هم انجام می دن. دروغ گو ها دروغ می گن. دزد ها دزدی می کنن و...

درنا گفت...

تظاهرات روز قدس سال گذشته با حضور تعداد زیادی از حامیان جنبش سبز برگزار شد اما امسال با توجه به تغییر شرایط پرسش هایی درباره ی تظاهرات خیابانی در روز 12 شهریور مطرح است :
در حال حاضر آیا مردم از حضور خیابانی حمایت میکنند؟
آیا رهبران جنبش از تظاهرات حمایت میکنند یا مردم را به ماندن در خانه فرامیخوانند؟
با توجه به وضع بد اقتصادی و طرح های نادرست دولت مانند هدف مند کردن یارانه ها آیا بهتر نیست از این امتیاز استفاده کرده و راه های دیگری را برای ضربه زدن به حکومت بیازماییم؟
.
.
.
آیا شما با تظاهرات خیابانی در روز 12 شهریور(روز قدس)موافقید؟؟؟

omid گفت...

روزه گرفتن از واجبات اسلام است . و واقعا تاثیر مطلوبی بر روح و روان انسان می گذاره.در عین حال روزه برای بیماران حرام است . کلا احکام و مفهوم روزه و روزه داری در مکتب اسلام تشریح شده .
اما بعضی از دوستان با تئوریهای جدید که معلوم نیست از زبان کدام اندیشمند شیره ای بیان شده سعی دارند بگویند روزه برای بدن ضرر داره و صدها نه نه من غریبم دیگر...

آراد آزاد گفت...

سلام
جالب بود تو نظرات بالا یه دوست عزیز به استعاره دختر ایرونی فرمایشات جالبی داشتن ولی چند تا نکته خدمت این دوست عزیز :
1.شما از کجا استنباط کردید که خدا به محمد دستور داده یهودیا رو بکشن ؟ لطفا مرجع خبریتون رو بفرمائید تا راجع بهش صحبت کنیم .
2. همه اعضای بدن استراحت دارن ! شما همیشه در حال دویدن نیستید که قلب بخواد دائما کار سخت انجام بده ولی هنگامی که شما یه وعده غذا نوش جان میکنید معده دائم در حال کاره تا اون غذا هضم بشه و شما تا اون غذا هضم شد احساس گرسنگی میکنید و سراغ وعده بعد میرید پس روز از نو ! و دیگه اینکه تمام بدن در هنگام خواب مشغول استراحته به جز معده که مشغول هضم غذاست !
3.استفاده از ذخائر بدن یک فاجعه است ؟ کم شدن وزن اول از همه از آب شدن چربی ها شروع میشه و شما با کم خوردن چربی های گاها مضر رو از بین میبرید و اونقدر هم گرسنه نمیمونید که همه چربی ها آب بشه پس چیز مفیدی از دست ندادید !
4.شما حس میکنی تمام جمعیت مسلمین که ارقام میلیاردی دارن و این همشون پزشک هستن متوجه نمیشن که دستگاه گوارش استراحت نمیکنه و شما ناگاه محمد رو نفهم خطاب میکنی و میگی من میدونم ؟
5. اولا روزه گرفتن فقط به خاطر گناه نکردن نیست ولی برای خیلی از انسان ها آیا تا دست زور نباشه انسانیت میکنن ؟ پس این همه زندان و زندانی برای چیه ؟ همه رو رها کنن تا خودشون کار خوب کنن دیگه !
6 . چه اون موقع که اسلام رو قبول داشتید و چه الآن که ندارید با شرایطی که فرمودید روزه بر شما حرامه ! میدونید چرا ؟ چون به شما ضرر میزنه و در اسلام ضرر زدن به خود اشتباه محسوب میشه ! پس محمد فقط به فکر خودش نبوده !

آراد آزاد گفت...

یه سلام دیگه خدمت همه مخصوصا نوشین خانم
شما پیامبر رو برای رسیدن به اهداف خودش باهوش دونستید که در این راه به ملت هم ضربه زدن ؟
محمد (ص) برای آنچه مردم نداشتند جنگید نه آنچه خود نداشت ! شما که دانسته های پیامبر را زیر سوال بردید آیا معنای سوره های قرآن را دیده اید که این همه ادعا کردید محمد (ص) نمیدانسته ؟
شما نگاهی به قرآن بیندازید آب را از ضرورت های زندگی بودن میداند آن وقت شما میگوئید نمیدانسته بدن به آب نیاز دارد ؟
تثبیت زمین با کوهها از اشارات قرآن است و شما میگوئید نمیدانسته کوهها میخ زمین هستند ؟
شما اگه خواهان سکولاریسم هستید اول دانش خود راجع به آنچه که درصدد نفی آن بر آمده اید را کامل کنید بعد ندانسته های خود را پای دیگری بنویسید .
از دوستان عاجزانه میخواهم از گفته های این و آن و دانشمند و اندیشمند مایه نگذارند و عاقلانه بحث کنند .
منطق بهترین راه حل معضلات است .
.
.
.
.
اینجا چرا نمیشه نظر خصوصی گذاشت ؟
شاید ما با مدیر وبلاگ دو کلوم اختلاط خصوصی داشتیم !
ای بابااااااااااااااااااااااااااااااااااااا !

نجوای دل گفت...

سلام دوست خوبم بنام آگاهی لینک شدید
این دهــان بستی دهــانی باز شـــد
کـو خـورنده‌ی لــقمـه های راز شـــد

لــب فـروبــند از طـعـام و از شـــــراب
ســـوی خوان آسـمــانی کن شـــتاب

گـر تــو این انبان ز نـان خــالی کـــنی
پـر زگـــوهــــر هـــای اجــــلالی کـــنی

طــفل جـان از شـیر شــیطان بــاز کن
بــــعـــد از آنـــش بـا مـــلک انـــباز کــن

چند خوردی چرب و شیرین از طـعــام
امـــتحـــان کــن چـــند روزی با صــیام

چــند شــب ها خواب را گشتی اسیر
یــک شـــبی بــیدار شــو دولـــت بـگیر

Unknown گفت...

سلام
به نظر من اگر روزه را درسی برای تقویت روح و بالا بردن توان و تحمل در برابر سختیهای زندگی بدانیم، امری بسیار پسندیده و باارزش است اما هنگامی که به آن به عنوان نوعی معامله با خدا و بخشش گناهان یکساله نگاه شود، روزه گرفتن بی فایده و بیهوده است
متأسفانه در تمام رسانه های امروزی، از روزنامه ها گرفته تا تلویزیون، سعی بر این است که فقط به بعد معنوی روزه (آن هم فقط بخشش گناهان) اشاره شود که همین یکی از دلایل اصلی رویگردان شدن بسیاری از افراد از روزه شده است

الهام گفت...

اول اینکه به دوستانی که به همین راحتی اسلام و محمد را زیر سوال می برند و به تندی با این مسئله برخورد می کنند توصیه می کنم روی این مسئله تامل بیشتری داشته باشند ، این همان دینی است که لوئی ماسینیون فرانسوی را شیفته خودش می کند !
بگذریم ...

اول اینکه من با نظر آقای "محمد حسین " درباره تحقیق از اصول دین و سپس لازم الاجرا بودن حکم خداوند پس از پذیرش دین کاملا موافقم . اما یک مسئله ای درباره مضرات روزه که دوستان فرمودند ، اونم اینکه هرکاری اگر با آگاهی های لازم خودش انجام نشه مسلما انسان رو دچار ضرر و زیان می کنه . شما در روزهای عادی هم اگر از نیازهای بدن خودتون و احیاینا بیماری های نهفته در اون مطلع نباشید ممکنه با انجام کارهای روزمره و ساده به خودتون آسیب برسونید . روزه هم دقیقا همین طوره ، تا وقتی شما نیازها و شرایط بدن خودتون رو درست درک نکرده باشید نه تنها روزه رفتن بلکه هر کار دیگه ای هم ممکنه به بدنتون آسیب برسونه ، از طرفی اسلام هم روزه رفتن رو در شرایطی که به بدن آسیب وارد کنه ممنوع کرده . خیلی از ما سال هاست که هر سال یکماه روزه گرفته ایم و طبق نظر پزشکان هیچ مشکلی هم نداریمن که ناشی از روزه گرفتن باشد .
این رو هم بگم که از بحث دوستان بسیار آموختم .
موفق باشید

amir گفت...

سلام دوست عزیز اول عذر منو بابت تاخیر قبول کنید.شرمنده.و
خوب روزه به نظر من اونم در یک ماه و نحوه روزه گرفتن ایرانیان درست نیست چون ما در کشوری زندگکی میکنیم که دروغ و غیبت و نگاه های زشت به دختران و ...امریست عادی.حتما میدونید اکثر این موارد در کشورهای اروپایی که حکومت مستبد ما اسم کافر رو براش انتخاب کرده جرم محسوب میشه.اما اینجا جزو نیازها هم میشه ازش اسم برد.پس روزه بر کسی واجب میشه که بتونه روزشو درست و اصولی اجرا کنه نه برای خودنمایی.کسی که پر خوریرو برای سحر و افطارش انتخاب میکنه روزه نگیره بهتره...و نخردن اب در طول روز مضرات فراوانی داره که دور از عقل هست.انسان بودن و خدمت به بشر در تمام فصول امریست بهتر از روزه و یک ماه اونم با وضع کنونی اسلام در ایران هیچ کمکی نمیکنه.
انسان باید روزه روح و فکر بگیره.گرچه کمی پیاده روی در هر صبح خیلی بیشتر از روزه میتونه راه گشا باشه.کاری که تو اسلام هم بهش توصیه شده و متاسفانه..
سبز و استوار باشید.

ناشناس گفت...

در جواب دختر ایرونی مطالبی را عرض خواهم کرد لطفا توجه نموده و بعد خود نتیجه گیری فرمایند!

۱- ایا واقعا قران ساخته وپرداخته ذهن محمد بوده؟ شما نوشته اید محمدبیسواد بوده ولی دوسطربعد گفته ایدقران را محمدنوشته!! این تناقض است. دیگر اینکه چگونه فجایع حضرت محمد روزبروز اشکارتر می شود؟ مصداقهایتان چیست؟
۲- چرا خدای محمد با خدای ادیان دیگر تفاوت دارد؟ ایا باید تمام دستورات خدا یکسان باشند؟ خدای محمد ایا بی جهت فرموده که با یهودیان وکفار قتال کن؟ انهاییکه مانع تبلیغ پیامبرمی شدند و مسلمانان را اذیت وازار می رساندند فرمان قتال با انان صادرشده نه همه یهودیان وکفار. خداوند دستور اکیدبه پیامبرش داده که با اسرا مهربان باش و هرکس را که دوست ندارد به ایین تو بگرود ازارمرسان ودردین اجباری نیست! اینرا چه می گویید؟
۳-من بعنوان یک پزشک حرفهای شما دررابطه با ضررهای جسمی روزه را کاملا نفی می کنم. شما براساس کدام یافته و تحقیق علمی و یا مطالعه کدام منبع پزشکی معتبر استدلال می کنید؟ من سالهاست روزه می گیرم و نیزبسیاری افرادرا می شناسم که که بیش از۵دهه است که هرسال روزه می گیرند وهیچ مشکل جسمی نداشته اند وبرعکس عمرطولانی نیز دارند! دردنیای پزشکی براساس مطالعه و تحقیق ویافته های اماری ومقایسه جمعیتها وگروههای هدف می بایست به نتیجه رسیدنه استنباطات شخصی!
۴- ایا باروزه گرفتن قلب استراحت نمی کند؟ محض اطلاع شما بایدبگویم وقتی معده ازغذا انباشته می شودچون ساعاتی ازهضم وگوارش را درمعده سپری می کند لذا عضلات معده برای گوارش به خون نیاز دارند و خون مورد نیازازپمپاژ مرتب ودقیق قلب به معده می رسد وهرچه وعده های غذایی بیشترباشند کارقلب بیشترخواهدبودو هردستگاهی دراثرکارزیاد زودترفرسوده خواهدشد وعمر ان کمترخواهدبود!
۴- این قاعده دررابطه با دستگاه گوارش و بسیاری اندامهای دیگر صدق می کند مثلا درهنگام روزه داری معده مجبورنیست هورمونها و شیره های اضافی ترشح کند وامروزه هم ثابت شده که عامل زخم معده ابدا اسید معده نیست بلکه باکتری به نام هلیکوباکترپیلوری است و فرضیه وجوداسید ومتعاقب ان زخم معده رد شده است( کتاب داخلی هاریسون بخش گوارش)
۵- لوزالمعده که ماانراپانکراس می نامیم درهنگام غذاخوردنهای مکرر مجبوراست انسولین ترشح کند وترشح مکرر انسولین برای سوزاندن قندهای بدن یا گلوکز است حال اگر این ترشح زیاد و زیادترشود سبب ازکارافتادن تدریجی غدد مترشح کننده انسولین درلوزالمعده می شود وسپس ترشح انسولین متوقف شده و فرد دچاربیماری صعب العلاج ومهلک دیابت یا قند می گردد ولی با روزه داری تنظیم انسولین صورت می گیردوافراد کمتر دچاربیماری قند می شوند البته اگرزمینه ژنتیکی و ارثی نداشته باشند!
۶-افرادی که سنگ کلیه داشته باشند ویا مشکلات کلیوی نباید روزه بگیرند وخداوند هم انها را منع کرده است. ولی چندساعت بی ابی هیچ اسیبی به کلیه های سالم نمی زند و برخلاف تصورشما بدن براثربی ابی درچندساعت داغان نخواهد شد.
۷- بهتر است اگر نمی خواهیم روزه بگیریم یا نمی توانیم دیگر زمین وزمان را بهم ندوزیم! خداوند مارا مخیرکرده است که انتخاب کنیم و این خدا چقدر خوب است که به همه بندگانش توجه دارد چه روزه دار وچه بدون روزه. ما چرا سعی می کنیم بدون مطالعه عمیق دینی و مذهبی و علمی درعقائد انان تشکیک ایجاد کنیم؟ یک روزه نگرفتن اینهمه احتجاج غیر علمی نیاز ندارد. با تشکر

ansherly گفت...

من نظری ندارم

خب نظر های بچه ها رو خوندم

باید از مسلمونا بپرسی این سوال رو که در مرحله اول اسلام و قبول دارند

ارمان گفت...

سلام دوست عزیز!

من ابتدااین مطلب شما را تصحیح کنم(ببخشید)که دررابطه باضررهای شراب خداوند درقران می فرمایند در قمار وشراب منافعی وجود دارد ولی گناهان ناشی از انها از منافعشان بزرگتر هستند!
اما روزه گرفتن: اگر ما خداوند را بعنوان افریدگارخلقت قبول داشته باشیم و با دلیل بپذیریم که فرستاده او پیامبر اسلام است و کتابش قران و ایمان اورده باشیم روزه را هم خواهیم پذیرفت وانرا دستوری ازجانب خدا می دانیم و چون پروردگار عالمیان صلاح بندگانش را بهتر ازخودانها می داند قطعا روزه به نفع ما خواهد بود . او که می فرماید دروغ نگویید با والدین خود مهربان باشید ظلم نکنید با یتیمان مهربان باشید غیبت همدیگر را نکنید زنا نکنید تهمت نزنید قمارنکنید شراب نخورید متکبرنباشید فرزندان خود را احترام کنید مال حرام نخورید و.....ایا این خدا چیزی می گوید که به ضرر بندگانش باشد؟ متاسفانه چندتن ازدوستان خانم واقا که مسائل سیاسی را با مذهب امیخته اند و گرفتاریهای سیاسی ناشی از حکومت ملایان را می بینند دراصل دین نیز تشکیک ایجاد کرده اند و این اشتباه است ضمن اینکه من به عقیده انان احترام می گذارم!

غزل گفت...

به نظر من روزه یک امر شخصی و بستگی به عقاید طرف داره . اگه روزه باعث بشه که انسان از نظر روحی یا استقامت ارتقا پیدا کنه مسلما خوبه ولی اگه روزه رو فقط به خاطر ترس از آتش جهنم میگیریم و توی سحری و افطاری تلافیش رو در میاریم سود که نداره هیچ مضر هم هست.

Ako گفت...

اول از همه من با نظرات دوستای خوبم مسعود، نوشین روزبه و دختر ایرونی موافق هستم،
جدا از صحبت های اونا من یه سوال خیلی ساده دارم،
فرض کنید که شما می خواید خودسازی کنید و خیلی به مراتب بالا دست پیدا کنید، کارتون هم خیلی خوب، اینکه رو ساعات کاری و راندمان کاری شما کارمندان اداره و مابقی هم تاثیر میذاره و تاثیرش رو اقتصاد رو هم چشم پوشی کنیم به طور موقت، به من بگید که گناه من که روزه نمی گیرم چیه؟ چرا چون شما پرهیز می فرمایید از خوردن و آشامیدن و خودسازی می فرمایید، حالا که بوی بد دهان رو باید تحمل کنم، چرا من نباید بتونم آّب بخورم؟ چرا حکم تنبیه برای من صادر می شه، چرا پا به حریم شخصی من به خاطر دیانت شما گذاشته می شه؟ شما می خوای تشریف ببری بهشت و کنار حوض کوثر و شراب بهشتی بخوری؛ من نمی خوام، چرا باید پا تو حریم کل جامعه بفرمایید؟
یکی از بزرگترین مشکلات دین مبین اسلام اینه که اساسا با فردیت و حریم شخصی و امثال این بحث ها بیگانه ست، و با دیدگاه کل نگر و جامعه نگر اون اساسا همچین حرفهایی محلی از اعراب نداره، اگر یه عده از مومنین و معتقدین می خوان خودسازی کنن و به مراتب علیه تشریف فرما بشن، چرا اینو به همه اصرار می کنن...
البته از دینی که با زور شمشیر می آد و منطقش تازیانه و حد و بعدشم آتش سوزان و ... این حرفاس، بیشتر از این توقع نمی ره،

ناشناس گفت...

سلام
اعتقاد هر شخصي مي تواند مال خودش باشد
البته اگه بخواهد با آن از مردم سواستفاده كند بايد باهاش به مبارزه برخواست. بعد اينكه چون داره نظر خودش رو در باب چيزي كه اصلا مشخص نيست واقعيت وجودي داشته باشد يا نداشته باشد تحميل مي كند.
بعد اينكه.هيچي همين

شاهین گفت...

مردم و نظام قدرتمند تر از سال 57 آماده ی مقابله با فتنه گران مزدور می باشد.
بیز اولماغا حاضیروخ
خامنه ای سربازیوخ

درنا گفت...

آگاهی جان منم با تظاهرات در سکوت موافقم ولی به نظر میاد الان غیر ممکنه چون نیازمند یه جمعیت زیادیه که بدون خشونت از جانب حکومت بتونن در کنار هم راه برن به نظرت ممکنه؟

میبد سبز گفت...

با سلام
اونهایی که می گن روزه برای سلامتی ضرر داره نمی دونم رو چه حساب این حرف رو می زنن واقعا روزه گرفته اند و به خاطر روزه گرفتن به بیماری دچار شدند؟ من که خودم از 9 سالگی در اوج گرمای تابستان روزه گرفتم و هیچ مشکل کلیه ای یا معده ای پیدا نکردم در صورتی که اطرافیان خیلی نگران بودند و می گفتند کلیه ات از کار می افته
الان هم به علت بدی تغزیه دچار معده درد شدید شده ام حتی تا یک روز مانده به ماه رمضان خیلی معده ام درد می کرد که تصمیم گرفتم روز اول را روزه آزمایشی بگیرم ولی الان سه روز از ماه رمضون گذشته معده دردم به کل برطرف شده 3 سال پیش هم همین طور بود معده دردم توی ماه رمضون خوب شد.
دوم اینکه کسانی که بیماری دارند و نمی توانند روزه بگیرند، روزه گرفتن برای آنها حرام است و نباید روزه بگیرند.

میبدسبز گفت...

دوم اینکه من روزه می گیرم چون یکی از وظایف دینی من است در کنار نماز و ...
اما اگر کوچکتر بودم به عنوان وظیف روزه می گیرم الان که بزرگتر شده ام از ماه قبلش، منتظر شروع ماه رمضان هستم. چون توی این ماه خدا آدمها رو بیشتر تحویل می گیره این حس و حال که خدا آدم رو تحویل می گیره ارزش گرسنگی و تشنگی کشیدن رو داره.

نکته بعدی اینکه من توی ماه رمضون تمرین خوب بودن می کنم سعی می کنم صفات و اخلاقهای بد رو حداقل در این ماه از خودم دور کنم. در بعضی موارد موفق می شم در بعضی هم نه
ولی بالکل این ماه رو ماه تمرین خوب بودن می دونم

زيبا گفت...

درود بر آگاهي
خوب دوست خوبم پيش از هر چيز ابتدا من يك عذرخواهي به شما بدهكارم وآن اينكه فكر ميكنم براي بار سوم يا چهارمي ست كه مرا دعوت مي كنيد و من با اينكه هر بار سر زدهام ليكن به دليايلي هر بار سعادات اهار نظر را نداشته ام. و متاسفانه اينبار هم كه تقدام كرده امك در بدترين شرايط ممكن قرار دارم و همونطور كه مي بينيد از آن لحن شوخ هميشگي در وبلاگ و كامكنتهايم خبري نيست و بسيار جدي شده ام و دليلش اول خود بحث است و دوم دليلي شخصي كه در حال حاضر اينقدر جدي ام ساخته. اين است كه اگر اينهمه تفاوت در لحن ميبينيد تعجب نكنيد من همان زيبا هستم!
اما در خصوص خود بحث مشاهده فرموديد كه مطلب اين روزهاي وبلاگ من است- كه البته لحن بسيار عصباني اي دارد تا آنكه منطقي و معقول باشد كه آنهم تعمدي بوده شايد به دليل شوكي كه لازم ميديدم براي خوانندگان ثابت وبلاگم داشته باشم- و البته در شرايط شك مطلقي كه من قرار دارم شايد ورود به چنين بحث هايي براي ساير خوانندگان وبلاگ شما ب يفايده باشد. ليكن براي خود من تماما استفاده است.
خوب من در حال حاضراعتقادم به تنها چيزي كه توانسته همچنان راسخ بماند "وجود خدا"ست. و تنها عقل و خرد رو چراغ راهم مي دونم.
البته9 آن زماني هم كه با ايمان تمامي مناسك مذهبي را به جا مياوردم با اطلاعاتيكه حاصل كلاسهاي حفظ و تفسير قرآن بود براي خودم دلايل عقلاني اي مي تراشيدم كه هيچ شباهتي به بيشتر استدلالهايي كه دوستان مطرح كردند نداشت! و الان به نظرم تا اينجاي بحث از ديد مني كه هيچ تصميمي نگرفته ام و البته دارم روزه اي راميگيرم كه همانطور كه در وبلاگم گفتم هيچ اعتقادي به آن ندارم بيشتر كفه ي ترازو به سمت دوستان لائيك و سكولار مطرح است چون جز در مواردي بيشتر استدلالهاي دوستان مذهبي غير عقلاني است و اين يك زنگ خطر است براي جامعه ايكه داعيه دار اسلامي بودن است.اين نظر من است و در كامنت بعدي قسمتهايي از نظرات دوستان رو كه باهاشون موافقم (شخصا) رو ميذارم. و با توجه به اينكه من معتقدم هيچ فريضه اي رو نبايد از روي اجبار،اشتياق به پاداش يا ترس از عذاب انجام داد عرض مي كنم نماز و روزه و بسياري از اين موارد همونطور كه بسياري از دوستان گفتند مسئله اي كاملا شخصيست كه متاسفانه در جامعه ما اصرار بسياري بر تظاهر به آن بجود آمده و آنچنان در اجتماعي كردنش اصرارشده كه تبعات دين گريزي بسياري را در نسل ما بوجود آورده. اين همون چيزيه كه دوستان مذهبي هم ازش به "ريا" ياد مي كنن ولي متاسفانه اين رياالان به جايي رسيده كه رسما به تفتيش عقايد مي پردازند!!! و آنها را به جرم ناهمگوني با عقايد حاكم بازخواست مي كنند و عجيب اينكه برخي در نظراتشان گفته ان كه عقايد سياسي سكولارها با عقيد مذهبي اختلاط يافته و از آن براي نفي اين استفاده مي كنند در حاليكه مگر نه ان است كه اسلام دين اختلاط مذهب و سياست است؟ من واقعا در اين خصوص به هيچ نتيجه ايتا الان نرسيده ام بنابراين بسيار خوشحال شدم كه در اين فضا فرصتي است براي آنكه عقايد مخالف جريان حاكم هم فرصت بروز مي يابند و ما نيز با انها آشنا مي شويم.آنچه از استدلالات دو گروه مي پسندم مياورم:

زيبا گفت...

-این ماییم که به روزه (بطور كلي هر عملي به نظر من) معنی میدهیم.
-اینکه به فرض که روزه در ادیان پیش از اسلام هم بوده و هست. این دلیلی برای درست بودن این کار نیست. تکثر هیچگاه دلیل حقیقت نیست.
- اعتراض من ، به محل هایی است که منافع عمومی به میان آمده و از محل عوارض این اعتقاد آسیب می بیند مثل همین پاین آمدن راندمان کاری و ..
-اگر کسی بگوید ، تو گرسنه را درک نمی کنی یا خودشناسی برایت ممکن نیست مگر خود گرسنه باشی ، به او خواهم گفت که این توهین به شرف انسان امروزی است که عقل دارد ، برای رفع فقر نباید همه فقیر باشند باید به ترمیم اقتصاد پرداخت و عقل انسان را تا هر جایی بخواهد ببرد می برد
-با فکر کردن و کمی تمرین می توانیم هر آنچه که قرار است در این سی روز با نخوردن به دست آوریم به بهترین شکل به دست آوریم( شخصا معتقدم اگر اهلش باشي در 30 دقيقه هم مي تواني به اهدافي كه از 30 روز روزه بيان شده برسي و در غير اينصورت پس از يك عمر روزه داري همچنان گرفتار همان جهلي كه بودي)
- از من با مادرم زنا خواه ، میکنم اما مخواه که فکر نکنم که در توانم نیست (ترجمه اش براي من مي شود:لال شوم، کور شوم، کر شوم لیک محال است که من خر شوم!)
-یه جوری در مورد ضرر و زیان روزه میگن که انگاری هر کی روزه گرفته از اول اسلام تا حالا و توی ادیان دیگه سلامت روحی و جسمی شو از دست داده!!
- اینم در حالی که قران صریحا گفته کسی که با روزه گرفتن از نظر جسمی مشکل پیدا می کنه روزه بر او واجب نیست به نظر من مشکل اینه که بعضی ها اصلا با دین مشکل دارن نه اسلام که هیچ ادیان دیگه ای رو هم قبول ندارن و خب هر کسی آزاده و دین اجباری فایده ای نداره و به قول قران در دین هیچ اجباری نیست (البته اين آيه بعدها ناسخي يافت : آيه فقاتلوهم حتی تکون الفتنه كه ناسخ آيه هاي لكم دينكم و لي دين... و آيه لا اكراه في الدين مي شود)
-البته روزه اینجا(منظورش ايرانه اگرچه در بساري از كشورهاي عربي بدتر از ايرانه) به معنی غذا نخوردنه فقط . آدم ها همه ی کارهایی رو که انجام میدادند هنوز هم انجام می دن. دروغ گو ها دروغ می گن. دزد ها دزدی می کنن و...
-تظاهرات روز قدس سال گذشته با حضور تعداد زیادی از حامیان جنبش سبز برگزار شد(اين شيطنت براي اين بود كه ثابت شه من همون زيبام :-) )
-شما حس میکنی تمام جمعیت مسلمین که ارقام میلیاردی دارن و این همشون پزشک هستن متوجه نمیشن که دستگاه گوارش استراحت نمیکنه؟‌(هر دو پسر عموي پزشكان متخصص متبحري هستند كه بسيار مقيد به روزه گيرفتن هستند حتي مادرم پس از ناموفق بودن معالجات فراوان بهش توصيه شد براي بهبود روزه بگيرد و در اين 3 روز كه روزه گرفته خودش مي گويد حالش بهتر است!از نظر پزشكيش را نميدونم كه واقعا اينطور است يا در روزهاي آينده هم اينطور خواهد ماند؟)
- در اسلام ضرر زدن به خود اشتباه محسوب میشه!
- قرآن آب را از ضرورت های زندگی بودن میداند آن وقت شما میگوئید نمیدانسته بدن به آب نیاز دارد ؟

- اول دانش خود راجع به آنچه که درصدد نفی آن بر آمده اید را کامل کنید بعد ندانسته های خود را پای دیگری بنویسید(در مورد تمامي عقايد اين مسئله صدق مي كند به همين خاطر نداششتن اطلاعات كامل است كه من نمي توانمبطور قطع نظر بدهم)
-متأسفانه در تمام رسانه های امروزی(منظورشان رسانه هاي جمهوري اسلاميست)، از روزنامه ها گرفته تا تلویزیون، سعی بر این است که فقط به بعد معنوی روزه (آن هم فقط بخشش گناهان) اشاره شود که همین یکی از دلایل اصلی رویگردان شدن بسیاری از افراد از روزه شده است.
-شما در روزهای عادی هم اگر از نیازهای بدن خودتون و احیاینا بیماری های نهفته در اون مطلع نباشید ممکنه با انجام کارهای روزمره و ساده به خودتون آسیب برسونید . روزه هم دقیقا همین طوره
- انسان بودن و خدمت به بشر در تمام فصول امریست بهتر از روزه و یک ماه اونم با وضع کنونی اسلام در ایران هیچ کمکی نمیکنه.انسان باید روزه روح و فکر بگیره.
- چرا پا به حریم شخصی من به خاطر دیانت شما گذاشته می شه؟
-اعتقاد هر شخصي مي تواند مال خودش باشد
البته اگه بخواهد با آن از مردم سواستفاده كند بايد باهاش به مبارزه برخواست.

زيبا گفت...

-این ماییم که به روزه (بطور كلي هر عملي به نظر من) معنی میدهیم.
-اینکه به فرض که روزه در ادیان پیش از اسلام هم بوده و هست. این دلیلی برای درست بودن این کار نیست. تکثر هیچگاه دلیل حقیقت نیست.
- اعتراض من ، به محل هایی است که منافع عمومی به میان آمده و از محل عوارض این اعتقاد آسیب می بیند مثل همین پاین آمدن راندمان کاری و ..
-اگر کسی بگوید ، تو گرسنه را درک نمی کنی یا خودشناسی برایت ممکن نیست مگر خود گرسنه باشی ، به او خواهم گفت که این توهین به شرف انسان امروزی است که عقل دارد ، برای رفع فقر نباید همه فقیر باشند باید به ترمیم اقتصاد پرداخت و عقل انسان را تا هر جایی بخواهد ببرد می برد
-با فکر کردن و کمی تمرین می توانیم هر آنچه که قرار است در این سی روز با نخوردن به دست آوریم به بهترین شکل به دست آوریم( شخصا معتقدم اگر اهلش باشي در 30 دقيقه هم مي تواني به اهدافي كه از 30 روز روزه بيان شده برسي و در غير اينصورت پس از يك عمر روزه داري همچنان گرفتار همان جهلي كه بودي)
- از من با مادرم زنا خواه ، میکنم اما مخواه که فکر نکنم که در توانم نیست (ترجمه اش براي من مي شود:لال شوم، کور شوم، کر شوم لیک محال است که من خر شوم!)
-یه جوری در مورد ضرر و زیان روزه میگن که انگاری هر کی روزه گرفته از اول اسلام تا حالا و توی ادیان دیگه سلامت روحی و جسمی شو از دست داده!!
- اینم در حالی که قران صریحا گفته کسی که با روزه گرفتن از نظر جسمی مشکل پیدا می کنه روزه بر او واجب نیست به نظر من مشکل اینه که بعضی ها اصلا با دین مشکل دارن نه اسلام که هیچ ادیان دیگه ای رو هم قبول ندارن و خب هر کسی آزاده و دین اجباری فایده ای نداره و به قول قران در دین هیچ اجباری نیست (البته اين آيه بعدها ناسخي يافت : آيه فقاتلوهم حتی تکون الفتنه كه ناسخ آيه هاي لكم دينكم و لي دين... و آيه لا اكراه في الدين مي شود)
-البته روزه اینجا(منظورش ايرانه اگرچه در بساري از كشورهاي عربي بدتر از ايرانه) به معنی غذا نخوردنه فقط . آدم ها همه ی کارهایی رو که انجام میدادند هنوز هم انجام می دن. دروغ گو ها دروغ می گن. دزد ها دزدی می کنن و...
-تظاهرات روز قدس سال گذشته با حضور تعداد زیادی از حامیان جنبش سبز برگزار شد(اين شيطنت براي اين بود كه ثابت شه من همون زيبام :-) )
-شما حس میکنی تمام جمعیت مسلمین که ارقام میلیاردی دارن و این همشون پزشک هستن متوجه نمیشن که دستگاه گوارش استراحت نمیکنه؟‌(هر دو پسر عموي پزشكان متخصص متبحري هستند كه بسيار مقيد به روزه گيرفتن هستند حتي مادرم پس از ناموفق بودن معالجات فراوان بهش توصيه شد براي بهبود روزه بگيرد و در اين 3 روز كه روزه گرفته خودش مي گويد حالش بهتر است!از نظر پزشكيش را نميدونم كه واقعا اينطور است يا در روزهاي آينده هم اينطور خواهد ماند؟)
- در اسلام ضرر زدن به خود اشتباه محسوب میشه!
- قرآن آب را از ضرورت های زندگی بودن میداند آن وقت شما میگوئید نمیدانسته بدن به آب نیاز دارد ؟

- اول دانش خود راجع به آنچه که درصدد نفی آن بر آمده اید را کامل کنید بعد ندانسته های خود را پای دیگری بنویسید(در مورد تمامي عقايد اين مسئله صدق مي كند به همين خاطر نداششتن اطلاعات كامل است كه من نمي توانمبطور قطع نظر بدهم)
-متأسفانه در تمام رسانه های امروزی(منظورشان رسانه هاي جمهوري اسلاميست)، از روزنامه ها گرفته تا تلویزیون، سعی بر این است که فقط به بعد معنوی روزه (آن هم فقط بخشش گناهان) اشاره شود که همین یکی از دلایل اصلی رویگردان شدن بسیاری از افراد از روزه شده است.
-شما در روزهای عادی هم اگر از نیازهای بدن خودتون و احیاینا بیماری های نهفته در اون مطلع نباشید ممکنه با انجام کارهای روزمره و ساده به خودتون آسیب برسونید . روزه هم دقیقا همین طوره
- انسان بودن و خدمت به بشر در تمام فصول امریست بهتر از روزه و یک ماه اونم با وضع کنونی اسلام در ایران هیچ کمکی نمیکنه.انسان باید روزه روح و فکر بگیره.
- چرا پا به حریم شخصی من به خاطر دیانت شما گذاشته می شه؟
-اعتقاد هر شخصي مي تواند مال خودش باشد
البته اگه بخواهد با آن از مردم سواستفاده كند بايد باهاش به مبارزه برخواست.

زيبا گفت...

ببخش اگه دو بار اومده يكيشو حذف كن

ناشناس گفت...

سلام دوست من.به نظر من روزه يه جور تمرين براي شل شدن چسب ما به دنياست. امتحان كردم و از رو تجربه مي گم.يه جور رياضت و مراقبه توش هست آخه.سبز باشيد

negin گفت...

سلام
راستش بنا به دلایلی فعلا نمی تونم در مورد روزه گرفتن و دلیلش حرف بزنم ! چون یه جورایی خودم خیلی قاطی ام ! واسه همین ازت عذر می خوام ...
راستی
یه آپ کردم که دونستن جوابش برام خیلی مهمه
حتما بیای و نظرتو بگی ممنون میشم !

سينا برادران گفت...

با دورد فراوان
سپاس از حضورتان
از شخصي كه آشنا به علوم غريبه است در مورد رياضت پرسيدم. گفت همه انسانها تواناييهايي دارند كه عالم محسوسات نمي تواند آنرا توضيح دهد. مثلا اگر غذا كم بخوريد و آب زياد بنوشيد قوه پيشبيني در فرد افزايش مي يابد و يا اگر از عمل جنسي خودداري كنيد قواي جسمي فرد افزايش مي يابد. در روزه نيز بايد راضي اين چنين نهفته باشد. بايد توجه داشت كه روزه داري صرفاً نخوردن و نياشاميدن نيستو در آن بسياري از امور منع شده. تزكيه نفش و توانايي در شهود مي تواند يكي از تبعات آن باشد.

ويكي گفت...

حرفات متينه.منم از اول و همين الان نميخوام به طبل ضد دين بزنم.اما مگه شما نميگي كه دين به اقتضاي زمان تكامل يافته.با همين سند ميشه اسلام رو قديمي دونست.درثاني در همون قران اومده كه براي هر قومي از همان قوم و همان نسل و زبان(يه چيزي تو همين مايه ها)فرستاديم.اين در جواب كافراني اومده كه ميگفتند چرا پيامبر فرشته نيست.پس چرا براي ما از قوم خودمون نيست.
در ضمن ما مدعي اينيم كه اسلام جهان شموله و فكر ازل تا ابدو كرده پس اون مسلمون قطب شمالم نبايد منتظر فتاوي الان باشه از قديم بايد براش چيزي بوده باشه.بحث خوبيه.اما من دنبال مسلمون موندنم نه بريدن.اينو گفته باشم

liliana گفت...

پژوهش حاضر به تبيين ماهيت روزه در اسلام پرداخته از اين در گام نخست به بيان پيشينه روزه در اديان ابراهيمي و اسلام پرداخته شده سپس تعريفي از ماهيت روزه (با تكيه بر نمود ظاهري آن) ارائه شده است. سپس در گام اصلي پژوهش، به بيان شرايط و ماهيت اصلي روزه پرداخته شده شرايطي كه نخوردن و ... را تنها شروط لازم مي‌داند نه كافي و شروط ديگري هم در آن طرح مي‌نمايد كه توجه انسان را از ظواهر به معنويات و روحيات دروني انسان سوق مي‌دهد كه شرايط كمال يك روزه است.



در قدم بعد آثار روزه در مراحل مختلف مطرح مي‌شود، خصوصاً اينكه در مرحله كمال روزه، آثار واقعي آن و بزرگي از آن نصيب روزه دار مي شود.

پس از آن، به كاربرد روزه در قوانين اجتماعي پرداخته شده و اينكه مثلاً دو مقوله كفاره و قصاص در برخي موارد با روزه سامان گرفته است.

مقدمه

اين پژوهش بر آن است تا به بررسي جايگاه، روزه در اسلام بپردازد. از اين رو با بررسي قرآن و احاديث سعي شده تا برداشت مفيدي از روزه ارائه گردد، بر خلاف ساير تحقيقات مشابه از بيان احكام و فضايل روزه، كه معروف همگان است تا حد امكان خودداري گرديده و به بيان ماهيت اصلي روزه پرداخته شده.

روزه، عملي عبادي است كه خداوند آنرا به همه اديان ابراهيمي قبل از اسلام و بعد از اسلام نيز نازل نمود. ازاين رو با پرداختن به ماهيت و شرايط عميق روزه مي‌توان به هدف خداوند از روزه و جايگاه آن و سپس وظيفه اصلي روزه داراي پي برد.

تاريخچه روزه:

تاريخ روزه، براي اولين بار در اسلام به سال 6 ه.ق مي‌رسد، زماني كه پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم پس از صلح حديبيه، راهي مدينه شدند، ايشان در مدينه اعمال ماه رمضان و سپس شوال را بجا آوردند. اسلام جايگاه خاصي براي روزه قائل مي‌باشد، تا آنجا كه در حديثي از پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم يكي از ستون‌هاي محكمي كه اسلام برآن استوار گرديده را، روزه‌داري در ماه رمضان مي‌شمردند. و در جايي ديگر يكي از سه ساحت بهره‌برداري از اسلام را روزه مي‌دانند.

روزه گرفتن تنها متعلق به دين اسلام نمي‌باشد، در قرآن كريم آمده: « ... روزه بر شما واجب شده، همانطور كه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود.» طبق اين آيه روشن مي‌شود كه روزه در همه اديان پيشين وجود داشته. خداوند براي شفاف نمودن بيشتر اين موضوع به ذكر نمونه‌اي از آن در قرآن مي‌پردازد، قرآن كريم به جريان تولد حضرت عيسي اشاره نموده و خطاب به حضرت مريم مي‌فرمايد: « .... اگر كسي از آدميان را ديدي، بگو براي خدا روزه نذر كرده‌ام.» البته روزه ايشان مستحبي بود كه به واسطه نذر واجب مي‌گشت اما از ديگر سو، پيام ديگر آيه عنايت خاصي است كه خداوند به روزه دارد و آنرا به افراد برگزيده خود سفارش مي‌نمايند.

تعريف روزه:

روزه از جمله اعمال عبادي است كه خداوند به آن امر فرموده است كه در آن، انسان در طول مدت معين و ساعات خاصي از شبانه روز، از خوردن و آشاميدن و ... در برخي موارد، حتي صحبت كردن دست مي‌كشد.

روزه در گام اول عبارت است از حفظ شكم و شهوت از خوردن و آشاميدن و بهره گيري از غريزه جنسي و رعايت آداب ظاهري كه در توضيح المسائل‌ها بيان شده.

در گام بعد حفظ زبان، گوش، چشم، دست و پا و ساير اعضا و جوارح از گناهان را دربر مي‌گيرد كه در صورت عدم رعايت آنها، روزه باطل مي‌گردد. اما همه اينها بهانه‌اي است تا انسان بيشتر به نفس خود توجه پيدا كند.

هدف نهايي روزه، رسيدن به اين مرحله است كه آن روزه قلب از هموم دنيوي و افكار پست و نگهداري او از ماسوي الله مي‌باشد.

علي عليه‌السلام مي‌فرمايد: «روزه دل با ارزش‌تر از روزه زبان و روزه زبان، باارزش‌تر از روزه شكم است.»

liliana گفت...

شرايط روزه:

همانطور كه بيان گرديد، روزه دست كشيدن و خودداري از خوردن و آشاميدن است البته، آسان‌ترين چيزي كه خداوند بر روزه‌دار واجب نموده، همين امر مي‌باشد.

اين حداقل كار، نيز تاثيرات خاص خود را در انسان مي‌گذارد، در حديثي از معصوم عليه‌السلام آمده: «با گرسنگي، مجاري شيطان را تنگ نماييد، كه او مانند خون در بدن انسان جاري است.» در همين راستا، پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم مي‌فرمايد: « كسي كه شكم خود را گرسنه نگه دارد، انديشه‌اش تربيت مي‌شود.» ايشان همچنين مي‌فرمايند: «با تشنگي و گرسنگي با نفس‌هايتان مبارزه كنيد، همانا پاداش اين كار همانند پاداش مبارزه در راه خداست و عملي دوست داشتني‌تر از گرسنگي و تشنگي نزد خدا نيست.» ايشان همچنين فرمودند: «گرسنگي بكشيد و بر بدن‌هايتان سخت بگيريد، شايد دل‌هايتان خداوند متعال را ببيند.» «برترين شما روز قيامت، نزد خدا، كسي است كه گرسنگي بيشتري كشيده باشد و در خداوند متعال تكفر بيشتري نموده باشد.»

خداوند متعال به روحيه و طبيعت بشر توجه داشته و روزه را بر اساس آن براي بشر مقرر نموده است. احكامي هم براي روزه قرار داده تا اشخاصي نظير مسافر و بيمار، تحت فشار قرار نگيرند و بتوانند عوض آن را با فضاي روزه و يا اطعام به مساكين جبران نمايند.

با همه اوصافي كه به عمل آمده، روزه تنها خودداري از خوردن و آشاميدن نيست، بلكه طبق احاديث، «بايد گوش، چشم، زبان، فرج و شكمت نيز روزه بگيرند. دست و پايت را نگه دار و بسيار سكوت كن مگر از خير. با نوكرت رفق و مدارا نما. هنگام روزه بايد گوش و چشم تو نيز از حرام و زشتي روزه بگيرند. از جدال و آزار رساندن به نوكر خودداري كن و وقار روزه را داشته باش. روزي كه روزه هستي با روزي كه روزه نيستي بايد باهم فرق داشته باشند.»

آنچه از احاديث برمي‌آيد اين است كه روزه آدابي دارد كه در تحمل گرسنگي محدود نمي‌شود و خداوند اهداف بلندي را در آن قرار داده، به همين خاطر، پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم فرمودند: « .... چه بسيار روزه‌داراني كه سودشان از روزه، تنها گرسنگي و تشنگي است.»

liliana گفت...

همه آداب و اعمالي كه در ماه مبارك رمضان مورد توجه مي‌باشد فلسفه‌اي دارد. تا آنجا كه يكي از سخنراني‌هاي پيامبر اعظم صلي‌الله عليه و آْله و سلم به تبيين اين مقوله و اهميت ماه مبارك رمضان اختصاص يافته است. در بخشي از اين سخنان چنين آمده: « ... با تشنگي و گرسنگي خود در آن، گرسنگي روز قيامت را به ياد آوريد. به فقيران خود صدقه بدهيد، بزرگان خود را احترام كنيد، كوچكترها را مورد رحمت خود قرار دهيد و صله رحم را بجا آوريد. زبان‌هاي خود را حفظ كرده. ديدگان خود را از آنچه نگاه به آن حلال نيست و گوش‌هاي خود را از آنچه گوش دادن به آن حلال نيست، نگه داريد. با يتيمان مردم مهرباني كنيد تا با يتيمان شما مهرباني شود. به درگاه خداوند از گناهان خود توبه كنيد. هنگام نماز دستهايتان را با دعا به طرف او بلند كنيد، زيرا اين وقت، بهترين اوقات است و خداوند در آن هنگام با نظر رحمت به بندگانش نگاه كرده و هنگامي كه از بخواهد و با او مناجات نمايند، جواب آنان را مي‌دهد. و اگر او را صدا بزنند، به آنان لبيك مي‌گويد و اگر دعا كنند، دعايشان را مستجاب مي‌كند.

از ديگر اعمالي كه پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم به آن اشاره نمودند شامل موارد زير مي‌باشد:

استغفار، سجده و عبادت زياد، افطاري دادن، اصلاح اخلاق، آسان گرفتن بر زيردستان، تكريم ايتام، خواندن نمازهاي مستحبي، عمل به واجبات، ختم صلوات فراوان، تلاوت قرآن، دعا. در راستاي اعمال مذكور كارهايي هم وجود دارد كه روزه‌دار را از انجام آن نهي مي‌نمايند. كارهايي كه هم روزه و هم وضو را باطل مي‌سازد، شامل: دروغ، غيبت، سخن چيني، نگاه شهوت انگيز، سوگند ناروا و دروغ.

پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم فرمودند: روزه سپري است، در برابر عذاب خدا، تا آن گاه كه روزه دار آن را به وسيله دروغ يا غيبت پاره نكند.

از ديگر شرايط روزه، رعايت اخلاق روزه‌داري است. در اين راستا، حديثي از پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم زينت‌بخش مي‌باشد، ايشان فرمودند: «كسي كه روزه گرفت، آن روز، ناداني و سبك سري نورزد و اگر كسي در مورد او ناداني كرد، نه به او ناسزا گويد و نه بدرفتار كند، بلكه بايد بگويد: من روزه دارم و زبان به زشتي باز نخواهم كرد.»

از جمله شرايط روزه «سكوت» مي‌باشد. پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم فرمودند: «سكوت روزه دار، ستايش خداست.» و ثمره بزرگ سكوت، تذكر مي‌باشد. كه حكمت را به ارمغان مي‌آورد.

در سوره مريم به صورت شفاهي به مقوله سكوت در روزه پرداخته . در اين سوره به حضرت مريم وحي مي‌شود: بگو براي خدا روزه نذر كرده‌ام، پس امروز با بشري سخن نمي‌گويم. در اين راستا حديثي از امام صادق عليه‌السلام مقوم بحث است. ايشان روزه‌دار را حتي از مجادله و سوگند راست منع مي‌نمايد.

liliana گفت...

همه شرايطي كه در مورد روزه ذكر گرديد، بايد در ظرف زماني خاص واقع گردد، زيرا تنها ماه مبارك رمضان است كه ماه برگزيده خداست تا مسلمانان ابتدا تا انتهاي آن روزه بگيرند. هيچ كس، حق ندارد بدون دليل موجه شرعي، روزه اين روزها را ترك نمايد. آنچه ارزش روزه را مضاعف مي‌نمايد، واقع شدن آن در ماه مبارك رمضان است، ماهي كه قرآن در آن نازل شده و پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم در اين ماه شروع به تنزيل قرآن نموده.

پس از همه آنچه ذكر گرديد، شخص روزه دار، بايد شرايط روحي خود را براي روزه گرفتن آماده سازد. امام صادق عليه‌السلام فرمود: « موقعي كه روزه مي‌گيري، خود را به آخرت، نزديك ببين و با خضوع و خشوع و شكستگي و خواري‌اش، مانند بنده‌اي كه از مولاي خود ترسان است. دلت را از عيوب و باطنت را از حيله‌ها و منكرها پاك كن و از هرچه غيرخداست. بيزاري جوي، در روزه خود، تنها خدا را سرپرست خود بدان و آن گونه كه شايسته است از خداوندي كه بر همه غالب است بترس. در روزهايي كه روزه مي‌گيري، روح و بدنت را به خداي متعال بده و قلب خود را براي محبت او و بدنت را براي عمل به دستوراتش و چيزهايي كه از تو خواسته ، آزاد گردان .... »

نتيجه روزه، معرفت به خداوند است و شكرگزاري از او بخاطر اينكه ما را هدايت نموده، كساني كه به اين مرحله برسند، مورد آمرزش خدا قرار گرفته به اجر عظيمي مي‌رسند. ماه مبارك رمضان، بهترين فرصت براي كسب آمرزش خداوند است. پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم فرمود: «هركس ماه مبارك را از دست دهد و آمرزيده نشود، خدا او را نيامرزد.»

آثار روزه:

روزه، آثار ظاهري و باطني فراواني را در پي دارد. روزه در حداقل و اولين پيامد، به انسان سلامتي مي‌دهد.

البته، اين همه اهداف آن نمي‌باشد، هدف و اثر اصلي روزه در حديثي قدسي به خوبي بيان شده؛ «نتيجه روزه كم خوري و كم گويي است كه حكمت را به ارمغان مي‌آورد. حكمت نيز، معرفت و يقين را در پي دارد. وقتي بنده‌اي به يقين برسد، باكي ندارد كه چگونه روزگار را سپري كند در سختي يا آسايش و اين مقام خوشنودهاست.

هركس طبق خشنودي من رفتار كند، سه خصلت به او مي‌دهم: شكري كه ناداني همراه آن نباشد، يادي كه فراموشي نداشته باشد و دوستي‌اي كه دوستي مرا به دوستي آفريدگانم ترجيح ندهد. هنگامي كه او مرا دوست داشت. من هم او را دوست خواهم داشت؛ دوستي او را در دل بندگانم انداخته و چشم قلب او را به عظمت جلالم مي‌گشايم و علم آفريدگانم را از او پنهان نمي‌دارم؛ در تاريكي شب و روشنايي روز با او مناجات مي‌كنم... »

در پايان انساني كه به حقايق روزه دست يافته، به قرب و معرفت الهي نايل مي‌شود و خدا هيچ مانعي بين او و خود قرار نمي‌دهد كه اين مقام دوستان خداوند است.

liliana گفت...

كاربرد روزه در قوانين اجتماعي:

روزه وسيله‌اي براي تنبيه و تهذيب نفس است از اين رو، خداوند آن را براي بهبود عميق روابط اجتماعي داير نموده، در قرآن به كاربرد روزه درد و مورد قصاص و كفاره مي‌پردازد.

الف- قصاص: از جمله كاربردهاي مهم و جالب روزه در شرع اسلام قصاص مي‌باشد. خداوند مي‌فرمايد: «... در قصاص نفس غيرعمد مسلمان، كسي كه مال براي ديه ندارد، دو ماه پياپي ، روزه بگيرد كه بخشايشي است از ناحيه خداوند.» با اين آيه، دو ماه روزه، بر شخصي بي‌بضاعت كه توانايي پرداخت ديه را ندارد واجب مي‌شود.

ب- كفاره: از ديگر كاربردهاي روزه در فقه اسلامي در مقوله كفاره مي‌باشد، كفاره به معناي پوشاندن و عبارت است از عملي كه به گونه‌اي، زشتي معصيتي را بپوشاند. كفاره چيزي است كه گناه را بپوشاند.

ج- قسم: خدا قسم‌هايي را كه منجر به بستن پيمان مي‌شود، مواخذه نموده و كفاره اي براي آن تعيين مي‌نمايد. در مورد كسي هم كه استطاعت مالي ندارد، سه روز روزه را در نظر مي‌گيرد. تا با اين كار، عمل به سوگندها را محكم نمايد.

مورد ديگري كه قرآن از روزه به عنوان كفاره، اشاره مي‌نمايد آيه 59 مائده مي‌باشد براي كسي كه در حال احرام شكار كند، در حالي كه استطاعت ندارد. «به جاي اطعام هر مسكين، يك روز، روزه بگيرد تا كيفر نافرماني را بچشد.» اين گونه خداوند، تنبيه لازم را اجرا مي‌نمايد.

درود برشما حالا بگیریم یا نگیریم؟بدرود.

مهسا گفت...

برای چیدن آخرین جمله جهان
کلمه کم آورده ام
لطفا" حرف روشن رازداران را آزاد کنید

آزادشان کنید
انها فرزندان فرصت گریز هزاره ی نان اند
که در پایداری خویش
جهان را از پیرشدن باز می دارند

آزادشان کنید
پرستویی که امروز قفس نشین شماست
فردا عقاب قفل شکنی خواهد شد
که به قله ی مه گرفته ی قاف هم قناعت نخواهد کرد

آزادشان کنید
انها کامل ترین کمربستگان باران اند
که ما رویاهای بی گرگ خویش را
در آهو ترین پیراهن بی فریبشان شسته ایم

آزادشان کنید
پروانه ای که از آخرین اواز آتش گرفته است
دیگر از گرگفتن بر باد رفته ی خود
نخواهد ترسید

آخرین جمله ی جهان ما
علاقه به آزادی آدمی ست
که در چیدن چلچراغ آن
واژه کم نمی آوریم

آزادشان کنید!
آزادشان کنید!

الهام گفت...

در پاسخ دوست بزرگواری به نام آکو باید بگم فکر نمی کنید در شرایطی که درصد زیادی از مردم در جامعه ما روزه می گیرند و با لب های تشنه بر سر کار می روند اخلاقی نیست که یک نفر بیاید و در برابر چشم هایشان بخورد و بیاشامد ؟؟؟
شما خودتان اگر یک کودک گرسنه در خیابان ببینید ، آیا حاضرید در برابرش بنشینید و ناهار بخورید و او تماشایتان کند ؟؟؟ صرف نظر از بعد قانونی و مذهبی قضیه هر آدمی که اندکی به اخلاقیات پایبند باشه خودش از خوردن و آشامیدن جلوی اینهمه آدم روزه دار امتناع می ورزه ، حتی اگر مسلمان نباشه برای احترام به سایر انسان ها و عقایدشون این کار رو می کنه ، نیازی به بزرگ نمایی مسئله نیست .

مریم گفت...

حتما این شعر حافظ رو همه شنیدیم.شاید اینم یه تعریف باشه.


دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند
و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
بیخود از شعشعه ی پرتو ذاتم کردند
باده از جام تجلی صفاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شب قدر که این تازه براتم دادند
بعد از این روی من و آینه ی وصل جمال
که در آنجا خبر از جلوه ی ذاتم دادند
من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب
مستحق بودم و اینها به زکاتم دادند
حاتف آن روز به من مژده این دولت داد
که بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند
این همه شهد و شکر کز سخنم میریزد
اجر صبریست کزآن شاخ نباتم دادند
همت حافظ و انفاس سحرخیزان بود
که ز بند غم ایام نجاتم دادند

باران گفت...

درود بر شما
حقیقت امر اینه من یکم اضافه وزن داشتم!
گفتم بلکه بتونم جبران کنم و روزه میگیرم.اما بیشتر از قبل میخورم!!
اینم یه مدلشه دیگه!!!
پیروز باشید
بدرود

نقاشی با کلمات گفت...

wدر شرايطى كه هر روز با اثر جديدى در زمينه تاريخ انديشه بيگانگان روبه روهستيم متأسفانه نسل امروز ما هنوز منابع در خورى براى آشنايى با انديشه گذشتگان و سازندگان هويت اسلامى خويش در اختيار ندارد.

مکتب فلسفی اسلام به روز هستم ...

وحید زایری گفت...

سلام دوست عزیز
ممنون از لینکتون . ارائه ی سایتهای فـــــیلتر شده هم خیلی جالبه .
به نظر من اولین دلیل هر کس برای روزه گرفتن یا هر عمل عبادی دیگه باید اطاعت از فرمان خدا باشه . این صحبتها که با روزه بدن چنین و چنان میشه در درجه ی دوم قرار داره . چه بسا اثبات بشه که روزه برای بدن قدری ضرر داره . اگه ما دلیل روزه گرفتن رو استنباطهای شخصی خودمون قرار بدیم ممکنه یه روزی به بن بست بر بخوریم .متاسفانه امروز در بسیاری مسایل خصوصا امام زمان برداشتهای شخصی و حزبی جای مباحث دینی رو گرفته و هر کس به خودش این اجازه رو میده که تعبیر خودش رو از این مسایل داشته باشه . باید هشیار بود .
مطالبی هم کو نوشتید خیلی جالب بود و به نظر من کاملا صحیح است .

aghigh گفت...

سلام
بسیار عالی. از خواندن مطلبتان لذت بردم
موفق و پیروز باشید

بارانی گفت...

منتظر نظراتون در مورد آخرین پست هستم
http://pedrambarani.wordpress.com/2010/08/15/%d9%85%d8%ad%d9%85%d9%91%d8%af-%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%a7%da%af%d8%b1-%d8%a7%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%aa-%d8%a8%d9%88%d8%af%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86-%d8%a7%d8%b3/

بارانی گفت...

درود همگن!
من به دنبال اشاعه ی افکار روشن ِ دینی هستم، پس هیچ ایرادی برای درج مطلبم وجود ندارد. فقط لطف کن منبعش را هم در اختیار همگنان قرار بده تا اگر توفیقی بود و کسی راغب بود، بتواند پی گیر نوشته ها باشد.
بارانی باشید...

Ako گفت...

الهام خانوم اگه احیانا درصد زیادی روزه نباشن چی؟
این که کلانتری و گشت پلیس باید مواظب روزه خواری باشن چی؟

این که به خاطر این که یه عده می رن بهشت باید بقیه هزینه کنن چی؟ که ادارات اونطوری ساعت کاری شون به هم می ریزه، این که باید آبدارخونه ادارات هم تعطیل باشه مبادا حتی کسی دور از چشم جمع بخواد یه لیوان آب بخوره چی؟

مسئله اینه که تو دین اسلام اساسا چیزی به نام حریم شخصی و فردیت تعریف نشده و اساسا تنها دیدگاه حاکم جامعه گرایی و چیزایی مثل اینه که می فرماید همه شما چوپان گله اید و امثال این حرف ها... آیا غیر از اینه؟

sahar گفت...

ســـلام ... بعضی ها دنبال توجیح وبهانه میگردن.... انگار که خدا به روزه ما نیاز داره !خدایی که خودش رزق رو میرسونه حالا میخواد ظالمانه از ما سلبش کنه ! دلیل علمی میارن که روزه برای بدن ضرر داره ...انگار خودشون رو عاقل تر از خدایی میدونن که خالق این بدن هستش...
اصلا بی خیال این حرفا !
به قول اینجمله دلنشین شما:" این روزه دار است که میتواند انتخاب کند چگونه از روزه بهره ببرد "
روزه میگیرم تا بندگی خدا رو تمرین کنم تا بگم خدا هر چی که تو بگی ...هر چی که تو بخوای ...
روزه میگیرم تا عادت کنم بعضی از عادت ها از ذهنم پاک بشه که اگه نشه مشکل از منه نـــه از فرمان خدا...
روزه میگیرم تا صبر کردن یاد بگیرم ,شکایت نکردن ,دلتنگی نکردن ....
ماه رمضون دوره ترک اعتیاده ...قلب این روزا اگه بتــــپه تمام روزهای عمرت میشه شور زندگی...
• راستی لطف کن نام لینک (دنیای جوانی من )به ( به قلم آن ها که به بــهشـــت نمی روند...)تغییر بده

امين گفت...

ذهن كه مركز پردازش،پذيرش يا رد داده هاست رسيدن به مرحله نظرپردازي وقضاوت رابه چند طريق محتوم وموجود انجام مي دهد.1-يا اطلاعات و ورودي ها را بي كم وكاست از راه شنيدن وحتي خواندن مي پذيرد ودر مقام اجرا واطاعت مي ماند ويا 2- دست به پرداخت اطلاعات وداده هامي زند كه در اين فرايند چون با صورت ومحتوي داده روبروست دست به ذهنيت سازي مي زند وذهنيت خود را دخيل مي كند وبراي اين كار بايدبين صورت ومحتوي دستكاري كند تا نطريه بسازد ويا 3- خود دست به تحقيق مي زند وبا صورت ومحتوي توامان رودررو مي شود تا واقعيت را آن سان كه هست يا بوده است دريابد.تا محتوايي منطبق با صورت خود بيابد در اين فرايند همان چيزي ارایه مي گردد كه هست وذهنيتي از بيرون به آن اضافه وكم نشده است.اين سه گانه محور عمل همه بزرگان ونطريه سازان تاريخ بوده وهست.حال بايد ديد جوامع بشري از همه نوعش با اين نظريه سازيها به كجاها رسيده است وچه حاصل كرده است؟وكداميك به تحصيل حقوق ذاتي او كمك كرده است كه هدف خلقتش غير از دستيابي واجراي حقوق ذاتي نيست.

امين گفت...

مختصر آنكه:تيوري اسلامي با همه زوايايش واحكام ريز ودرشتش بي تعارف وتعصب بعنوان يكي از اصول راهنماي بشري با اين رويكردي كه دارد وحاضر به بازنگري خود نيست در راستاي دستيابي به ان حقوق چه كمكي كرده است؟ومهمتر آنكه بر اساس كداميك از معيارهاي نظريه سازي كه شناختيم استوار است وساخته شده؟زيرا هر كدام از انها خود تبعات عوايد وعوافب خود را براي بشريت به همراه داشته وخواهد داشت.مثلا كساني كه با ذهنيت سازي نظر دادند بنا بر قاعده مي توانستند صورت ومحتوي را باب ميل خود دستكاري كنند و انباشت منافع كنند.مثال:ماكياول در جامعه شناسي گفت:هدف وسيله را توجيه مي كند تا اهداف خود را به سامان ببرد كه برد حال آنكه بنابر واقعيت موجود در درون وبيرون حيات ادمي اين يك دروغ بود ولي جوامع بشري ساليان سال با زندگي كردند ومبنا يش قرار دادند وان بر سرشان امد كه امد.ويا ارسطو در يونان باستان گفت:برابري برابرها ونابرابري نابرابرها.ويا حق حاكميت با نخبگان است واطاعت غير نخبه از نخبه محتوم است.ويا زن دون مرد است.اينكه او از كجا مي دانست زن دون مرد است ايا در مورد توانايي هاي زنان تمام دنيا نه بلكه حتي زنان ان روز دنيا تحقيق كرده بود؟كه در مورد هم شان حكم صادر كند؟اين نطريه چه بلايي بر سر روابظ زن ومرد آورد ومي اورد؟حال انكه توانايي ذاتي كه همراه خلقت هر زن ومردي است كاملا مغاير با اين ساخت وساز ذهني اوست.استالنيست ولننيسم در شوروي.حاكميت طبقه كارگر يا حزب پيشاهنگ ونظريه ولايت فقيه همه وهمه بر اساس اين ساخته شده اند و مي دانيم كه چه ها بر سر بشر ديروز وامروز اورده ومي اورند.

امين گفت...

لذا بايد ذهن از روابط ساخت وساز رها گردد وازاد شود وبه دنبال واقعيات همانگونه اي كه هستند برود.تا هر صورتي را در محتوي مناسب با خود بيابد.واقعيت دستيابي حقوق ملي وذاتي حيات انسان امروز هرچه كه باشد بايد درك وبكار گرفته شود.دين احكام وايين وهر انچه از جنس انها كه داعيه راهنمايي وكمك به انسان را دارد بايد در كشف ورشد اين توانايي هاي ذاتي قرار گيرد.دين براي انسان ونه انسان براي دين.ايا در نگاه واقعيت آن سان كه هست غير از اين است كه دين براي انسان امده و حال با اين باور وواقعيت مي توان كسي را به جرم تكفير ملحد ومحارب شمرد؟چه تغييراتي در قانون قضا وجزا براي حداقل جوامع مسلمان پيش مي ايد وزندگاني انان را تا كجاها وچه سان تعالي وتكامل مي دهد؟اين كار منطق صوري است كه در صورت ومحتوي يكي را ثابت ديگري را حول او الت فعل مي كند ويا هر دو را متغير وثابت نگه مي دارد تا قدرت بسازد.مثلا احكام دين مطلق وانسان حول او تابع وتالي است.انهم احكامي كه در صورت براي انسان است ولي در محتوي ضد رشد او عمل مي كند.مثال ساده واضح: در صورت كليت دين براي ارتقا حيات انسان تبليغ مي شود ولي احكامش جاي خداوند ذي حيات نشسته وحيات از او مي ستاند.خلاصه با خود كنار بياييم كه باچه عقلي وذهني به سراغ مسايل مي رويم وبايد با كداميك برويم كه قريب به ذات ادمي باشد.تا دچار مغالطه صورت ومحتوي نگرديم.اين بحث باز است تا نتيجه گيري كاملتر